In deze sessie gaat de eCom shop live op je persoonlijk domein. Een laatste testtransactie zal ook garanderen dat je eCom shop klaar is. Als laatste worden de vereiste trackingtools geconfigureerd. Zij zullen je na verloop van tijd helpen je eCom shop te beheren.
Je domein configureren
Een domeinnaam is een persoonlijke URL en je unieke identiteit op het internet. Website van eCom shops met een persoonlijk domein worden sneller gevonden door zoekmachines.
Voorwaarden
Je moet je persoonlijke URL verkregen hebben. Dit is behandeld in Sessie 1.
Je domein configureren
Log in op je eCom-backoffice en klik op Instellingen.
Klik op Domein in de kolom met de titel Website-instellingen.
Klik op Domein toevoegen.
Voer je domein en het subdomein in. Bijvoorbeeld www.yourdomain.
Selecteer het hoogst genoteerde domein dat overeenkomt met jouw domein. Bijvoorbeeld .com.
klik op Opslaan. Noteer de waarde op dit scherm, bijvoorbeeld: 123456.shoplightspeed.com of 123456.webshopapp.com.
Log in bij je domeinprovider en creëer een CNAME-verslag dat verwijst naar je eCom shop.
De naam van CNAME is het subdomein, zoals www.
Gebruik de waarde die je genoteerd hebt in de vorige stap als het doel.
De TTL (Time to live) kan worden ingesteld als de standaardwaarde.
Klik hier voor meer informatie over het configureren van je domein.
Maak een laatste testtransactie
Controleer nu je eCom shop live is een laatste keer of je checkout werkt.
Open je eCom shop vanop het scherm Start in je eCom-backoffice en klik op Bekijk winkel.
Doe alsof je een klant bent, vind een product en voeg het toe aan je winkelwagen, open je winkelwagen en klik op Checkout.
Ga verder in de checkout en test om er zeker van te zijn dat elke fase juist wordt doorlopen.
Lees Je checkout testen om te leren hoe dit moet.
Het eigenaarschap van je domein controleren in Google Search Console
Controleer het eigenaarschap van je domein in de Google Search Console. In de toekomst zal de Google Status Console je toelaten om de indexeringsstatus te controleren en de zichtbaarheid van je eCom shop te optimaliseren.
Voorwaarden
Het domein van je eCom shop moet live zijn.
Een Google-account hebben. Kom hier te weten hoe je er een moet maken.
Eigenaarschap controleren in de Googel Search Console
Log hier in op de Google Search Console.
Voeg je URL toe en controleer je eigenaarschap door middel van de HTML-tagmethode. Kopieer de tag en plak hem in je eCom-backoffice onder Instellingen > Webextra‘s > Google Search Console > Metatags.
Klik hier voor meer informatie over het configureren van Google Search Console.
Verbinden met Google Analytics
Begin het verkeer op je website te volgen. Google Analytics beschikt over veel hulpmiddelen om je te helpen bij het bouwen van een succesvolle website.
Voorwaarden
Het domein van je eCom shop moet live zijn.
Een Google-account hebben. Kom hier te weten hoe je er een moet maken.
Verbinden met Google Analytics
Klik hier om te weten te komen hoe je met Google Analytics moet verbinden.
Een sitemap bij Google indienen
Jaag je rangschikking in de zoekmachines zo snel mogelijk de hoogte in door je sitemaps op Google in te dienen.
Voorwaarden
Het domein van je eCom shop moet live zijn.
Een Google-account hebben. Kom hier te weten hoe je er een moet maken.
Google Search Console moet al geconfigureerd zijn.
Een sitemap indienen
Klik hier om een directe koppeling te maken naar de Google Search Consoles Sitemaps -tool.
Klik op Eigendom zoeken in de zijbalk en selecteer je eCom shop.
Kopieer je domein en voeg achteraan /sitemap.xml toe. Bijvoorbeeld: www.yourshop.com/sitemap.xml.
Plaats het pad van je sitemap onder Een nieuwe sitemap toevoegen.
Klik op Indienen.
Klik hier voor meer informatie over het updaten van Google Search.
De volgende stappen
Nu je nieuwe eCom shop live is, is het tijd voor marketing.
Kondig de nieuwe winkel aan op social media
Verzend nieuwsbrieven naar je huidige klanten
Promoot je online winkel in je winkellocatie
Organiseer een lanceringsverkoop, geef kortingen voor bepaalde producten of verzendingen
Na de initiële lancering
Stel een e-maillijst op en bied een kortingscoupon aan aan personen die zich inschrijven voor het ontvangen van de nieuwsbrief
Start met bloggen, schrijf interessante artikelen om de rangschikking op zoekmachines te verbeteren
Experimenteer met AdWords en maak een reclamecampagne
Adverteer op Facebook
Configureer Google Shopping
Hou je analyses in de gaten om meer te weten te komen over waar je verkeer vandaan komt, het verloop, de inhoud en de conversie. Je moet deze Startersgids voor Google Analytics lezen. Dit zal je helpen om je aandacht te richten op je reclamemiddelen en te bepalen waar je ze gaat inzetten.