Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesLightspeed
Navigeren naar belangrijke functies in de backoffice
Navigeren naar belangrijke functies in de backoffice
Niels van Vlerken avatar
Geschreven door Niels van Vlerken
Meer dan 2 jaar geleden bijgewerkt

Lightspeed eCom bevat een breed scala aan functies om je te helpen bij het soepel laten lopen van je online onderneming.

Dit artikel geeft instructies hoe je een aantal van de belangrijkste functies van eCom in de backoffice kunt gebruiken, waaronder:

Producten beheren

In deze sectie:

Prijs, gewicht, BTW-tarief etc. van een product bewerken:

  1. Ga in het hoofdmenu naar Producten.

  2. Klik op het product dat je wilt bewerken.

  3. Scroll naar beneden naar VOORRAAD & VARIANTEN en klik op de productvariant die je wilt bewerken of klik, als er geen zijn op Default.

  4. Pas de prijs, het gewicht en afmetingen, kenmerken etc. aan.

  5. Klik op Opslaan wanneer je klaar bent!

Klik hier voor meer informatie over het bewerken en beheren van producten.

(Handmatig) je producten sorteren zodat ze in een bepaalde volgorde worden weergegeven in je online winkel:

  1. Ga in het hoofdmenu aan de linkerkant naar Categorieën.

  2. Klik op de categorie die je wilt bewerken.

  3. Scroll naar beneden naar PRODUCTEN.

  4. Open het keuzemenu Sorteertype en selecteer Handmatig sorteren.

  5. Klik op Producten beheren en rangschik je producten zoals je wilt.

  6. Klik op Opslaan wanneer je klaar bent!

Klik hier voor meer informatie over het sorteren van producten.

Meerdere productvarianten in bulk bewerken:

  1. Ga in het hoofdmenu links naar Producten.

  2. Klik op het product dat je wilt bewerken.

  3. Scroll naar beneden naar VOORRAAD & VARIANTEN.

  4. Selecteer in het raster alle varianten die je wilt bewerken.

  5. Klik op het bulk-actiemenu bovenin het raster op (X item(s) geselecteerd) en selecteer Wijzigen.

  6. Selecteer op de volgende pagina de velden die je wilt bewerken en maak de wijzigingen. eCom past de wijzigingen toe op alle varianten die je hebt geselecteerd.

OPMERKING: Je kunt dezelfde handeling ook uitvoeren onder Producten > Voorraad: selecteer eenvoudig meerdere productvarianten in het raster, klik op het bulk-actiemenu bovenin het raster op (X item(s) geselecteerd) en selecteer Wijzig geselecteerde varianten.

Een product zoeken met gebruik van het artikelnummer/EAN/SKU:

  1. Klik op het vergrootglas-pictogram in de verticale werkbalk (links van het hoofdmenu).

  2. Voer het artikelnummer/EAN/SKU in van het product waar je naar zoekt.

OPMERKING: Je kunt dezelfde actie ook uitvoeren onder Producten: voer eenvoudig het artikelnummer/EAN/SKU in in de zoekbalk bovenin de pagina.

Orders beheren

In deze sectie:

Een order kopiëren:

  1. Ga in het hoofdmenu aan de linkerkant naar Orders.

  2. Klik op de order die je wilt kopiëren.

  3. Open het keuzemenu Meer bovenaan de pagina en selecteer Dupliceren.

Taken toevoegen aan een order:

  1. Ga in het hoofdmenu aan de linkerkant naar Orders.

  2. Klik op de order waar je taken aan wilt toevoegen.

  3. Open het keuzemenu Meer bovenaan de pagina en selecteer Taak Toevoegen.

Een aangepaste orderstatus aanmaken:

  1. Ga in het hoofdmenu aan de linkerkant naar Instellingen > SHOPINSTELLINGEN > Workflow.

  2. Scroll naar beneden naar ORDERSTATUS.

  3. Klik op Nieuwe status toevoegen.

De status van een order veranderen naar een voorgedefinieerde aangepaste status:

  1. Ga in het hoofdmenu aan de linkerkant naar Orders.

  2. Klik op de bijbehorende order.

  3. Open het keuzemenu Meer bovenaan de pagina en selecteer Wijzig status.

  4. Selecteer een aangepaste status die je eerder hebt aangemaakt of selecteer Default status.

Orders exporteren:

  1. Ga in het hoofdmenu aan de linkerkant naar Orders.

  2. Klik op Bestellingen exporteren bovenaan. Hiermee worden al je orders geëxporteerd naar een CSV-bestand.

OPMERKING: Als je alleen een specifieke set orders wilt exporteren: selecteer dan de bijbehorende orders in het raster, klik op het bulk-actiemenu bovenin het raster (X item(s) geselecteerd) en selecteer Naar .csv exporteren.

Klik hier voor meer informatie over exporteren.

Meerdere orders in bulk bewerken:

  1. Ga in het menu aan de linkerkant naar Orders.

  2. Selecteer de bijbehorende orders in het raster.

  3. Klik op het bulk-actiemenu bovenin het raster (X item(s) geselecteerd) en selecteer de relevante bulk-handeling.

Een retour van een order verwerken, inclusief het uitvoeren van een terugbetaling met Lightspeed Payments en het bijwerken van je voorraad:

OPMERKING: Als een klant een order wil retourneren moet je zowel de order als je voorraad bijwerken!

  • De klant terugbetalen (zowel een winkeltegoed als een terugbetaling) met gebruik van Lightspeed payments: Ga naar Orders > selecteer de relevante order > Creditfactuur toevoegen (onderaan de sectie Betaling).

  • Geretourneerde items opnieuw toevoegen aan de voorraad: Ga naar Orders > selecteer de relevante order > Retour aanmaken (rechtsboven in de sectie Producten). Voeg daarna de geretourneerde items toe en de reden(en) voor de retour.

Een deelfactuur aanmaken:

  1. Wijzig de instellingen van je winkel zodat eCom automatisch een factuur aanmaakt wanneer er een order is betaald:

    1. Ga naar Instellingen > Algemene Instellingen > Administratie.

    2. Scroll naar beneden naar FACTUREN.

    3. Open het keuzemenu Aanmaken en selecteer Betaald.

  2. Een deelfactuur aanmaken:

    1. Ga naar Orders.

    2. Selecteer de bijbehorende order in het raster.

    3. Klik op de knop Factuur aanmaken in de sectie Betaalmethode.

    4. Specificeer de items die je wilt toevoegen aan de deelfactuur.

Een betalingsherinnering aanmaken:

  1. Ga in het hoofdmenu aan de linkerkant naar Orders.

  2. Selecteer de bijbehorende onbetaalde order in het raster.

  3. Open het keuzemenu Meer bovenaan de pagina en selecteer Betalingsherinnering versturen.

Handmatig korting toevoegen aan een offerte:

  1. Ga in het hoofdmenu aan de linkerkant naar Offertes.

  2. Selecteer de bijbehorende offerte in het raster.

  3. Klik in de sectie Producten op Wijzigen naast het product waar je korting op wilt geven.

  4. Specificeer het bedrag of het percentage van de korting.

  5. Klik op Opslaan.

Klik hier voor meer informatie over kortingen.

Orders filteren:

OPMERKING: De volgende stappen zijn ook van toepassing op het filteren van producten, verzendingen, retouren enz.

  1. Ga in het hoofdmenu aan de linkerkant naar Orders.

  2. Klik op Filter Orders rechts bovenin het raster.

  3. Selecteer en configureer het filter dat je wilt toepassen.

  4. Klik op filter toepassen of selecteer een opgeslagen optie voor zoeken/filteren.

De filter die je selecteert verschijnt rechts van de zoekbalk in een klein vakje. Je kunt deze verwijderen of meer filters toevoegen om je zoekopdracht verder te stroomlijnen.

Deelzendingen aanmaken:

  1. Wijzig de instellingen van je winkel zodat eCom automatisch een factuur aanmaakt wanneer er een order is betaald:

    1. Ga naar Instellingen > Algemene Instellingen > Administratie.

    2. Scroll naar beneden naar FACTUREN.

    3. Open het keuzemenu Aanmaken en selecteer Betaald.

  2. Een deelzending aanmaken:

    1. Ga naar Orders.

    2. Selecteer de bijbehorende order in het raster.

    3. Klik op de knop Verzending aanmaken in de sectie Verzending.

    4. Specificeer de items die je wilt toevoegen aan de deelzending.

Klik hier voor meer informatie over deelzendingen.

Het design (en thema) van je winkel verbeteren

In deze sectie:

Klik hier voor meer informatie over het aanpassen van het design en thema van je winkel.

Een nieuwe headline toevoegen aan de webpagina's van je winkel:

  1. Ga in het hoofdmenu aan de linkerkant naar Design > Headlines.

  2. Klik op Headline toevoegen bovenaan de pagina.

Uitgelichte producten of categorieën toevoegen aan de homepage van je winkel:

  1. Ga in het hoofdmenu aan de linkerkant naar Design > Producten homepage of Categorieën homepage.

  2. Klik op Product toevoegen of Categorie toevoegen bovenaan de pagina.

Het design van je winkel wijzigen, zoals de achtergrondkleur, instellingen van de homepage, afbeeldingsinstellingen, koppelingen naar social media enz.:

  1. Ga in het hoofdmenu aan de linkerkant naar Design > Thema editor.

  2. Klik op de knop Thema aanpassen (in het midden van de pagina).

  3. Configureer op de volgende pagina je thema naar wens.

Toegang tot andere nuttige functies

In deze sectie:

Categorieën opnieuw rangschikken:

  1. Ga in het hoofdmenu aan de linkerkant naar Producten > Categorieën.

  2. Klik op Categorieën sorteren bovenaan de pagina.

Nieuwe taken toevoegen:

  1. Klik bovenaan het hoofdmenu aan de linkerkant op je gebruikersnaam.

  2. Selecteer Taken.

  3. Klik op Taak toevoegen bovenaan de pagina.

Klantbeoordelingen van je producten bekijken:

  • Ga naar Producten > Reviews.

Het BTW-nummer van een zakelijke klant bekijken:

  1. Ga in het hoofdmenu aan de linkerkant naar Klanten.

  2. Selecteer de bijbehorende klant in het raster.

  3. Klik rechts bovenin op Wijzigen.

  4. Je kunt het BTW-nummer vinden in de sectie Bedrijfsgegevens.

Een BTW-nummer toevoegen aan een bestaande zakelijke klant:

OPMERKING: Voordat je een BTW-nummer toevoegt moet je er zeker van zijn dat het account type van de klant is ingesteld op Zakelijk.

  1. Ga in het hoofdmenu aan de linkerkant naar Klanten.

  2. Selecteer de klant in het raster.

  3. Klik op Wijzigen.

  4. Selecteer Zakelijk als het klanttype (TYPE KLANT).

  5. Voer het BTW-nummer in de sectie BEDRIJFSGEGEVENS.

  6. Klik op Opslaan.

Zoeken met behulp van hotkeys:

  1. Klik op het vergrootglaspictogram in de verticale werkbalk (links van het hoofdmenu).

  2. Voer een product, een artikelnummer/EAN/SKU, klant of een andere zoekopdracht in.

  3. Gebruik de pijltjestoetsen ( ⬆️ en ⬇️ ) om naar boven en beneden te gaan door de zoekresultaten.

  4. Gebruik de Enter toets om een resultaat te selecteren.

Was dit een antwoord op uw vraag?