Alle collecties
Lightspeed
Orders terugbetalen
Orders terugbetalen
Niels van Vlerken avatar
Geschreven door Niels van Vlerken
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Terugbetalingen kunnen op twee plekken worden uitgevoerd: bij de betaalprovider en in eCom.

Als je eCom hebt verbonden met een andere POS, zullen veel van de stappen in dit artikel niet van toepassing zijn. Als je:

Je klant terugbetalen

Je klant krijgt geld terug wanneer je een terugbetaling uitvoert via het online portaal van een betaalprovider.

  1. Geeft weer waar je het bedrag van de betaling kunt vinden op het ordersscherm.

    Ga in je eCom-beheerder naar Orders.

  2. Selecteer de ordernummerkoppeling, bijvoorbeeld: ORD00123.

  3. Stel de betaalprovider vast, klik op Creditfactuur toevoegen en vul het formulier in. Noteer de betaalprovider en het totaalbedrag van de voltooide creditfactuur.

  4. Open de website van de betaalprovider. Bij PayPal bijvoorbeeld, open je www.PayPal.com.

  5. Log in bij de betaalprovider met je logingegevens voor webwinkeliers.

  6. Zoek de transactie op aan de hand van de waarde van de order, de naam van de klant en de datum van de transactie.

  7. Voer de transactie uit

Een creditfactuur toevoegen

Geeft het formulier voor de creditfactuur weer.

Door een creditfactuur aan te maken vertel je Lightspeed dat de terugbetaling heeft plaatsgevonden. Zo houd je je voorraad en transactiegeschiedenis actueel. Zorg ervoor dat je de klant terugbetaalt via de betaalprovider, zodat hij of zij het geld terugkrijgt.

Klik op Orders > het ordernummer > Creditfactuur toevoegen om het pop-upvenster Creditfactuur toevoegen te openen. Hier kun je:

Het volledige tegoed voor een aantal of alle producten:

  1. Specificeer het aantal items die u wilt crediteren onder Aantal. Bijvoorbeeld, als het specifieke product 2x besteld is in deze order en er maar 1 daarvan gecrediteerd moet worden, schrijf onder aantal dan 1. Let op! Laat de het aantal van de producten die u niet wilt crediteren op 0 staan.

  2. U kunt optioneel de Status wijzigen naar: Betaald or Niet betaald

  3. U kunt optioneel de toggle ON/OFF Voorraad bijwerken en Klant inlichten.

  4. Klik op Toevoegen

Tegoed voor verzendkosten:

  1. Vul op de Verzendkosten en Betaalkosten rijen onder Totaal het te crediteren bedrag in. U kunt een gedeelte van het bedrag crediteren or het gehele bedrag. U kunt niet een hoger bedrag invullen dat origineel betaald is in de order.

  2. U kunt optioneel de Status wijzigen naar: Betaald or Niet betaald

  3. U kunt optioneel de toggle ON/OFF Voorraad bijwerken en Klant inlichten.

  4. Klik op Toevoegen

Aangepast tegoed:

In een Custom creditfactuur kunt u een extra rij toevoegen aan de creditfactuur waarin u een aangepast bedrag kunt invullen om te crediteren. Als een klant bijvoorbeeld een product retour stuurt na de uiterlijke retourdatum, dan kunt u ervoor kiezen een deel van het bedrag te crediteren door Custom creditfactuur te maken voor de klant.

  1. Klik op Creditfactuur maken en vervolgens op Voeg een aangepast bedrag toe. Er verschijnt een nieuwe rij boven Betaalkosten en Verzendkosten.

    create_credit_invoice.png
  2. Voeg een titel/omschrijving toe voor de credit.

  3. Selecteer een belastingtarief. Het is alleen mogelijk om een belastingtarief te selecteren die van toepassing is op deze order.

  4. Voeg het bedrag toe dat u wilt crediteren. Het totale bedrag dat u wilt crediteren, kan niet hoger zijn dan het totale orderbedrag.

  5. Under Quantity, specify the quantity (number of items) to be credited for the given product. For example, if the quantity ordered is 2, and only 1 is to be credited, specify 1. The quantity to be credited cannot exceed the quantity ordered. Vul onder Aantal het aantal in

  6. Je kunt optioneel de Status van de factuur wijzigen: Betaald or Niet betaald.

  7. Je kunt optioneel Voorraad bijwerken en Klant op de hoogte stellenin-/uitschakelen.

  8. Klik op Toevoegen.

Was dit een antwoord op uw vraag?