Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesLightspeed
Je eCom shop uitschakelen
Je eCom shop uitschakelen
Niels van Vlerken avatar
Geschreven door Niels van Vlerken
Meer dan 2 jaar geleden bijgewerkt

De methoden om je eCom shop uit te schakelen variëren: sommige veranderingen zijn tijdelijk en cosmetisch, terwijl andere permanent en onomkeerbaar zijn. Kies een methode op basis van je wensen.

De volgende lijst bevat de methoden om je eCom shop uit te schakelen. Klik op elke methode voor meer informatie.

  1. Je klanten op de hoogte brengen - Je wilt aankondigen dat je gesloten bent voor de feestdagen en dat de levering van de producten langer kan duren dan normaal. Om dit te doen kun je een nieuwe kop op je voorpagina aanmaken, aanpassingen maken aan je levertijden en je e-mail notificaties wijzigen.

  2. Een demobalk weergeven - Je wilt aankondigen dat je site in aanbouw is, maar je wilt je eCom shop niet verbergen. Klanten kunnen nog steeds aankopen doen met deze instelling ingeschakeld. Hiervoor moet je de demobalk in de instellingen inschakelen.

  3. Het voorkomen van aankopen door klanten - Je wilt dat klanten je eCom shop kunnen zien, maar je wilt niet dat ze aankopen doen. Hiervoor moet je het winkelwagentje en de checkout in de instellingen uitschakelen.

  4. Een paginagroot onderhoudsbericht maken - Mogelijk ben je je eCom shop aan het ontwerpen en wil je voorkomen dat je klanten een onvoltooide website kunnen bekijken. Dit vereist wijzigingen in je aangepaste CSS, vertalingen en het activeren van je demobalk.

  5. De verbinding met je domein verbreken - Je verhuist je eCom shop naar een ander platform en wilt eCom annuleren wanneer de verhuizing voltooid is. Dit vereist domeinwijzigingen en een telefoontje naar onze factureringsafdeling.

  6. Je eCom-abonnement opzeggen - Je wilt eCom uitschakelen omdat je geen eCom-bedrijf meer hebt en je wilt je online aanwezigheid volledig verwijderen.

Je klanten op de hoogte brengen

Je kunt de volgende methoden gebruiken om je klanten te informeren:

  1. Maak een kop met de reden waarom je eCom shop tijdelijk gesloten is met alle andere informatie die je verder wilt geven. De meeste thema's tonen koppen als prominente afbeeldingen op de homepage van je eCom shop. Verwijder alle andere bestaande koppen om je bericht goed zichtbaar weer te geven. Voor meer informatie over koppen klik hier.

  2. Pas je levertijden aan om consequent te zijn met de tijd die er nodig zal zijn, als er een wijziging nodig is. Voor meer informatie over het toevoegen van de levertijden klik hier.

  3. Breng wijzigingen aan in de automatische e-mails die Lightspeed eCom naar klanten stuurt. Je kunt bijvoorbeeld een vermelding van de vakantietijd in de hoofdtekst van je e-mailnotificaties opnemen. Voor meer informatie over het maken van deze wijziging klik hier.

Een demobalk weergeven

Om de demobalk van je eCom shop in te schakelen volg je deze aanwijzingen:

  1. Activeer de demobalk in je eCom-backoffice door te klikken op Instellingen > Geavanceerd.

  2. In het WINKEL-gedeelte, zet je de schakelaar naast Toon demobalk aan

  3. Klik op Opslaan.

Het voorkomen van aankopen van klanten

Om te voorkomen dat klanten bij je eCom shop aankopen doen volg je deze aanwijzingen:

  1. Schakel het winkelwagentje in je eCom-backoffice uit door te klikken op Instellingen > Geavanceerd.

  2. In de sectie WINKEL scrol je naar beneden naar Winkelwagen en selecteer je Uitgeschakeld in het menu.

  3. Klik op Opslaan.

Het maken van een onderhoudsmelding (volledige pagina)

Maak een onderhoudsmelding op een volledige pagina door de demobalk aan te passen met behulp van CSS. Dit voorkomt dat je klanten je website kunnen zien en er interactie mee hebben. Dit vereist niet dat je de code-editor van je thema opent. Het is heel eenvoudig om deze te verwijderen wanneer je ervoor klaar bent dat je klanten je eCom-shop weer gebruiken. Voor instructies klik hier.

De verbinding met je domein verbreken

Het loskoppelen van je domein is een manier om je eCom shop tijdelijk uit te schakelen. Deze optie mag echter alleen worden overwogen wanneer je gaat overschakelen naar een nieuw eCom-platform. Anders hebben we een meer tijdelijke methode om je eCom shop uit te schakelen, zoals hierboven uitgelegd.

Het verbreken van de verbinding met je domein zal je eCom shop uitschakelen en voorkomen dat deze toegankelijk is op je huidige aangepaste URL. Dit heeft een negatieve invloed op je zoekmachinepositie en klantervaring.

Door deze aanwijzingen op te volgen, blijft je website beschikbaar op de URL's webshopapp.com of shoplightspeed.com. Om ook deze te verwijderen zie je eCom-abonnement opzeggen.

Om de verbinding met je domein te verbreken volg je de instructies hier, in omgekeerde volgorde:

  1. Stel je .webshopapp- of .shoplightspeed-domein in als het standaarddomein.

  2. Schakel de DNS-records van je domeinprovider uit.

  3. Verwijder het domein uit je eCom shop.

Je eCom-abonnement opzeggen

Nadat je abonnement is stopgezet, kunnen klanten je eCom-winkel niet langer bekijken. Je zult ook geen toegang meer hebben tot je eCom-beheerder. Neem contact met ons op om je abonnement op te zeggen.

OPMERKING: Hoewel we de online aanwezigheid van je eCom-winkel stop kunnen zetten, kan je abonnement nog doorlopen tot de vervaldatum.

Was dit een antwoord op uw vraag?