A/B-testen
Niels van Vlerken avatar
Geschreven door Niels van Vlerken
Meer dan een week geleden bijgewerkt

A/B-testen houdt in dat uw klanten op willekeurige basis een van de checkouts te zien krijgen in het checkoutproces. Op die manier kunt u erachter komen welke van de 3 checkouts voor u de beste conversie oplevert. Door meer dan één checkout in te schakelen wordt er automatisch een A/B-test gestart.

Let op! A/B testen is alleen mogelijk vanaf een Advanced pakket. Als u A/B testen wilt gebruiken, upgrade uw Basis-pakket naar een Advanced of een Professional pakket via Instellingen > ALGEMENE INSTELLINGEN > Uw abonnement in het linker menu van de backoffice.

Resultaten A/B-test

Checkout_2.png

De resultaten van de A/B-test zijn te zien in de grafiek links onderaan de pagina en de statistieken aan de bovenzijde. U kunt zelf kiezen wat u wilt zien in de grafiek, door rechts in de statistiekenbalk bovenaan het scherm een van de opties te kiezen in het drop-downmenu Currently showing.

Door met uw muis over de statistieken boven aan de pagina te gaan verschijnt er een kleine uitleg over de verschillende opties:

Leads

Het totale aantal klanten die vanuit hun winkelmandje de checkout hebben geopend. Hierin wordt niet rekening gehouden of de klant de checkout ook helemaal heeft afgerond of niet.

Conversie

Bij conversie wordt er gekeken naar het percentage leads dat uiteindelijk de checkout afrond. De rekensom die daarbij toegepast wordt is:

Afgerond/leads = conversie% 

Hebben bijvoorbeeld 100 mensen het checkout proces gestart (leads) en hebben 75 daarvan de checkout in geheel afgerond, dan is de conversie 75%.

Bounce

Als een klant de checkout verlaat in de eerste stap van de checkout. De klant komt uit op de eerste stap waar hij zijn factuurgegevens moet invullen. Op dat moment . Het verschil tussen Abandonment en Bounce zit hem dus in de fase waarin de klant afhaakt. Bij Abandonment kan dit in elke stap van het checkoutproces zijn, bij Bounce gaat het om de eerste stap waarbij klanten vrijwel direct afhaken. De rekensom om het Bounce-percentage te bepalen is als volgt:

Bounced/leads= Bounce % 

Hebben bijvoorbeeld 100 mensen het checkoutproces gestart (leads) en hebben daarvan 10 personen afgehaakt in de eerste stap, dan is de bounce 10%

Abandonment

Als een klant in het checkoutproces verlaat voordat deze is afgerond, spreken we van Abandonment. De rekensom die daarbij toegepast wordt is:

Abandonment/leads = Abandonment % 

Hebben bijvoorbeeld 100 mensen het checkoutproces gestart (leads) en 15 daarvan het checkoutproces verlaten zonder dat deze is afgerond, dan is het percentage abandonment 15%..

In de grafiek zijn standaard alle checkouts bij te houden. Indien u ervoor kiest om een A/B-test te doen met 2 checkouts, dan kunt u de resterende checkout verwijderen uit de grafiek door op de desbetreffende checkout in de legenda van de grafiek te klikken. Wilt u bijvoorbeeld de multistep checkout niet zichtbaar hebben in de grafiek, klik dat op “- multistep checkout” in de legenda onder de grafiek.

Ga met uw muis over de grafieken om exacte data te kunnen bekijken. Na een uitgebreide A/B-test kunt u conclusies trekken over welke checkout voor uw webwinkel het beste werkt.

Was dit een antwoord op uw vraag?