Wanneer een klant klikt op Ga naar checkout in je online winkel, wordt hij doorgestuurd naar het checkoutgebied, bestaande uit deze stappen:
Scherm voor nieuwe of geregistreerde klant
Als een klant in je online winkel nog niet is ingelogd, wordt hij of zij doorverwezen naar een inlogpagina waar hij of zij zijn of haar e-mail-/wachtwoordcombinatie invoert om toegang te krijgen tot zijn of haar account. De klant heeft ook de mogelijkheid om in te loggen met zijn Facebook-account, mits de sociale loginoptie ingeschakeld is.
Als de klant nog geen account heeft aangemaakt bij je online winkel, dan kan dat ook gedaan worden door:
te registreren door te klikken op de knop Registreren, en vervolgens in te loggen als hij het registratieproces heeft voltooid om verder te winkelen
of op Koop als gast te klikken
Je kunt de checkout van gasten uitschakelen en de sociale login inschakelen in Instellingen > Geavanceerd. Klik hier om te leren hoe dat gaat.
Klanteninformatie
Na het inloggen of het kopen als gast, wordt de klant doorgestuurd naar een klanteninformatiepagina, waar hij persoonlijke informatie moet invullen zoals zijn naam, adres en andere velden die je als verplichte informatie hebt ingesteld.
Je kunt zowel de verplichte en/of optionele velden in het gedeelte Naam en adres van de pagina Geavanceerd configureren door te navigeren naar Instellingen > ALGEMENE INSTELLINGEN > Geavanceerd. Klik hier om te leren hoe dat moet.
Verzendmethode
In dit stadium wordt de klant geïnformeerd over de verzendkosten. Wat de klant in dit stadium ziet, hangt af van de verzendmethode(n) die je hebt geconfigureerd onder Instellingen > SHOPINSTELLINGEN >Verzendmethoden in het linkermenu van de Backoffice.
Als de verzendmethoden ontbreken, is het mogelijk dat de verzendmethoden niet correct zijn geconfigureerd. Voor probleemoplossing klik hier.
Betaalmethode
In de volgende fase wordt de klant gevraagd een betaalmethode te kiezen. Je kunt deze betaalmethoden configureren in Instellingen > BETAALINSTELLINGEN > Betaalproviders. Voor meer informatie over betaalproviders klik hier.
Bevestiging van de order
De laatste stap die een klant ziet, is de orderbevestiging. In deze fase kan de klant opmerkingen indienen die je op het dashboard van de betreffende order ziet.
Bovendien kan het zijn dat de klant je algemene voorwaarden moet accepteren, voordat hij zijn order plaatst en zich op je nieuwsbrief abonneert. Dit kun je in- of uitschakelen in Instellingen > Geavanceerd. Klik hier om te leren hoe dat gaat.
Bedankpagina
Een bedankpagina verschijnt nadat de klant op Kopen heeft geklikt. Het bevat een samenvatting van de order.
Als een klant kiest voor een betaalmethode die de betaling op de website van de aanbieder overneemt, wordt hij of zij daar naartoe doorgestuurd voordat hij of zij de bedankpagina ziet.
De titel en inhoud van de bedankpagina kunnen worden bewerkt op de pagina Inhoud > Bedankt voor je aankoop! . Klik hier om te leren hoe dat gaat.