Alle collecties
Lightspeed
De informatie beheren die je klanten verstrekken
De informatie beheren die je klanten verstrekken
Niels van Vlerken avatar
Geschreven door Niels van Vlerken
Meer dan een week geleden bijgewerkt

In het algemeen geldt: hoe minder informatie je klanten moeten verstrekken, hoe makkelijker het voor ze is om accounts aan te maken en af te rekenen. Vergroot de hoeveelheid vereiste informatie alleen wanneer dit vanuit zakelijk oogpunt nodig is. De standaard instellingen van Lightspeed maken het je klanten als gemakkelijk. Ga door met lezen als je het volgende moet doen:

Sterkere wachtwoorden vereisen

Je kunt de instellingen aanpassen om te vereisen dat het accountwachtwoord van je klant complexer is. Deze instelling maakt het aanmaken van wachtwoorden eenvoudiger en zorgt voor meer wachtwoordbeveiliging. Wijzig deze instelling alleen wanneer dit vereist is.

Alle wachtwoordsterktes vereisen minimaal 5 tekens. De wachtwoordsterkte Normaal is de standaardoptie en bevat geen extra vereisten. De optie Sterk vereist een extra cijfer. De optie Sterkst optie vereist zowel een extra cijfer als een speciaal teken.

  1. Log in op je eCom-backoffice en klik op Instellingen.

  2. Klik op Geavanceerd onder de kolom Algemene instellingen .

  3. Scrol omlaag naar ACCOUNTS & SERVICE en selecteer Sterk of Sterkst.

  4. Klik op Opslaan.

Adresgegevens vereisen

Wanneer een klant een account aanmaakt, kun je kiezen of je zijn/haar adresgegevens wilt accepteren. Het wijzigen van deze instellingen heeft geen invloed op je checkout. De standaardinstelling is Optioneel.

  1. Log in op je eCom backoffice en klik op Instellingen.

  2. Klik op Geavanceerd onder de kolom Algemene instellingen .

  3. Scrol omlaag naar de sectie REGISTRATIE en selecteer Vereist in het dropdown menu met de naam Adresgegevens.

  4. Klik op Opslaan.

Login via Facebook voorkomen

Om het klanten makkelijker te maken om in te loggen, zijn eCom-winkels standaard zo ingesteld dat klanten kunnen inloggen met hun Facebook-inloggegevens. Voor sommige bedrijven is deze optie mogelijk iets minder gepast, bijvoorbeeld eCom-winkels voor business-to-business. Om dit uit te schakelen, doe je het volgende:

  1. Log in op je eCom backoffice en klik op Instellingen.

  2. Klik op Geavanceerd onder de kolom Algemene instellingen .

  3. Scrol omlaag naar de sectie WINKEL en schakel de optie Inloggen met social media uit.

  4. Klik op Opslaan.

Velden in de checkout en het accountcreatieformulier aanpassen

Je kunt aanpassen welke velden je klanten verplicht zijn om in te vullen. Aanpassingen die u hier doet, hebben invloed op de klantaccountcreatie en checkout. De standaardinstellingen zijn:


Uitgeschakeld

  • Geboortedatum

  • KvK-nummer

  • Geslacht

  • Tussenvoegsel

  • BSN-nummer

Optioneel

  • Bedrijfsgegevens

  • Mobiel telefoonnummer

Vereist

  • Telefoonnummer

  • Regio (optioneel voor Europese winkels)


Om deze instellingen te veranderen, doe je het volgende:

  1. Log in op je eCom backoffice en klik op Instellingen.

  2. Klik op Geavanceerd onder de kolom Algemene instellingen .

  3. Klik op een gegeven van een klant en sleep het naar de juiste kolom. Herhaal dit tot je tevreden bent.

  4. Klik op Opslaan.

E-mailadressen strenger controleren

Standaard hoeven je klanten hun e-mailadres maar één keer in te voeren. Je kunt e-mailadressen strenger controleren door te vereisen dat klanten hun e-mailadres twee keer invoeren.

  1. Log in op je eCom backoffice en klik op Instellingen.

  2. Klik op Geavanceerd onder de kolom Algemene instellingen .

  3. Klik op het dropdown menu E-mail en selecteer Dubbel boven aan de pagina in de sectie NAAM & ADRES KLANT.

  4. Klik op Opslaan.

Een btw-nummer vereisen

Uitsluitend voor handelaars die verkopen aan Europese bedrijven

Wanneer je aan B2B-handel doet, kun je bedrijven naar hun btw-nummer vragen. De standaardinstelling hiervoor Uitgeschakeld. Je kunt het verplicht of optioneel maken. Ook kun je garanderen dat het nummer in de juiste indeling wordt opgegeven.

  1. Log in op je eCom backoffice en klik op Instellingen.

  2. Klik op Geavanceerd onder de kolom Algemene instellingen .

  3. Klik op het dropdown menu Tax ID (Btw-id) en selecteer de gewenste btw-optie bovenaan de pagina in de sectie NAAM & ADRES KLANT.

  4. Klik op Opslaan.

OPMERKINGEN:

  1. Het veld voor het btw-nummer verschijnt alleen wanneer Bedrijfsinformatie Optioneel of Vereist is en een klant Bedrijf selecteer in het veld Klanttype.

  2. Wanneer verificatie is ingesteld, worden spaties in het veld voor het btw-nummer niet geaccepteerd. Volgens de website van de Europese Unie hebben btw-nummers spaties in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Denemarken. Als je producten aan bedrijven in deze regio‘s verkoopt, is het niet aanbevolen om gebruik te maken van de verificatieoptie.

Was dit een antwoord op uw vraag?