Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesLightspeed
Klantaccounts beheren
Klantaccounts beheren
Niels van Vlerken avatar
Geschreven door Niels van Vlerken
Meer dan 2 jaar geleden bijgewerkt

Wanneer een klant een order plaatst in je online winkel maakt Lightspeed eCom automatisch een account aan, zelfs als de klant de order plaatst als gast.

Dit artikel beschrijft de stappen voor het handmatig toevoegen of wijzigen van een klantenaccount. Ga naar Privacyverzoeken beheren om te lezen hoe je een klant volledig verwijdert naar aanleiding van een privacyverzoek.

Een klantaccount aanmaken of aanpassen

Je kunt een klantaccount handmatig aanmaken in de backoffice.

  1. Klik in het linkermenu van de backoffice op klanten.

  2. Klik op Een klant toevoegen om een nieuwe klant aan te maken of selecteer het klantaccount dat je wilt aanpassen.

  3. Voer de gegevens van de klant in onder:

    1. PERSOONLIJKE INFORMATIE te weten Voornaam, voorletters, achternaam en e-mailadres. Zet de schakelaar naast wacht op goedkeuring om om de klant toegang te geven tot zijn/haar account.

    2. CONTACTINFORMATIE te weten telefoonnummer, mobiel telefoonnummer, taal, geslacht en geboortedatum. Zet de schakelaar naast Klant gaat akkoord met ontvangen van marketing e-mails om om te voorkeur van de klant voor het ontvangen van marketing e-mails bij te werken.
      OPMERKING: De beschikbare talen die je mogelijk selecteert voor de klant hangen af van de instellingen die je vindt in je eCom backoffice > Instellingen> Winkelinstellingen > Land winkel > TALEN.

    3. KLANTTYPE onder andere of het een particuliere klant is of een zakelijke.

    4. BEDRIJFSINFORMATIE is alleen zichtbaar wanneer het KLANTTYPE is ingesteld op zakelijk en het bevat de bedrijfsnaam, identificatienummer, kvk-nummer en het btw-nummer.

    5. FACTUURADRES te weten het land, ter attentie van, adres 1, huisnummer, toevoeging, adres 2, postcode, plaats en regio.

    6. VERZENDADRES bevat een schakelaar die je kunt omzetten als het factuuradres anders is dan het verzendadres. Vul in dit geval de verzendgegevens in.

    7. OPMERKINGEN bevat alle opmerkingen met betrekking tot de klant. Deze opmerkingen zijn alleen zichtbaar in de eCom backoffice.

  4. Klik als je klaar bent op opslaan rechtsboven in het scherm. Je wordt doorgestuurd naar de overzichtspagina van de klant.

  5. Klik op wachtwoord versturen om per e-mail een link te versturen naar de klant om zijn/haar wachtwoord opnieuw in te stellen. Er wordt je gevraagd om de handeling te bevestigen; klik op een nieuw wachtwoord versturen om te bevestigen.

Was dit een antwoord op uw vraag?