Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesLightspeed
De automatische e-mails uitschakelen
De automatische e-mails uitschakelen
Niels van Vlerken avatar
Geschreven door Niels van Vlerken
Meer dan 2 jaar geleden bijgewerkt

Lightspeed eCom verzorgt een aantal automatische e-mail notificaties. Deze e-mails worden naar uw klanten verzonden wanneer een specifieke gebeurtenis of actie plaatsvindt in hun account of bij hun online bestelling, zoals een orderbevestiging of annulering, een notificatie van verzending, een bevestiging van een nieuw account, enzovoorts.

U heeft de optie om bepaalde notificaties uit te schakelen als u deze niet nodig denkt te hebben voor uw online winkel. Zorg ervoor dat u Effecten van het uitschakelen van e-mails heeft gelezen voordat u doorgaat. Om de automatische e-mail opnieuw te activeren na het verwijderen kopieert u de originele sjablonen hiervandaan en plakt u deze terug in de e-mail.

Schakelaars gebruiken om ordergerelateerde e-mails uit te zetten

Deze stappen kunnen de orderfactuur-, orderbevestigings-, order geannuleerd- en order betaald-e-mails uitzetten.

  1. Klik opInstellingen, in de zijbalk van de eCom backoffice.

  2. Klik op Workflow, in de Winkel Instellingen kolom.

  3. Scroll naar beneden naar de ORDER NOTIFICATIES sectie en zet de nodige schakelaars uit.

  4. Klik op Opslaan.

De inhoud van e-mailsjablonen verwijderen

Deze stappen kunnen elke automatische e-mail uitschakelen.

  1. In het linkermenu van de Backoffice klikt u op Instellingen.

  2. Klik op Notificatie-e-mails in de kolom met de titel Website-instellingen.

  3. Klik op de titel van de e-mail die u wilt uitschakelen om hem te bewerken.

  4. Verwijder de tekst in het Titel veld en het Inhoud veld.

  5. Klik op Opslaan.

Effecten van het uitschakelen van e-mails

Wanneer u besluit welke e-mails u uit wilt schakelen is het belangrijk om te onthouden dat online winkelaars verwachten e-mails te krijgen, vooral orderbevestigingen en notificaties van verzending. Daarom adviseren wij u om deze berichten NIET uit te schakelen.

  • Klant goedgekeurd als u een B2B shop heeft. Anders krijgt de klant geen e-mail dat zijn aanvraag is goedgekeurd. Wellicht denkt hij dan dat deze is afgekeurd.

  • Nieuwsbrief double opt-in als u wilt dat klanten zich aanmelden voor de nieuwsbrief. Zij dienen hun aanmelding namelijk te bevestigingen die de confirm url die in deze e-mail staan. (sleutel)

  • Klant inlichten als u de klant een bericht wilt sturen via de knop Klant inlichten die onder andere te vinden is op het dashboard van een order.

  • Offerte als u offertes aanmaakt via de backoffice voor uw klanten. Zij zullen geen mail ontvangen met de offerte.

  • Order geannuleerd + credit nota als u wilt dat klanten een credit factuur krijgen.

  • Order bevestiging zodat klanten weten dat het plaatsen van de order gelukt is.

  • Order verzonden zodat de klant weet dat het pakket onderweg is.

  • Order track and trace als u gebruikt maakt van track & trace codes. Anders wordt deze mail nooit verstuurd.

  • Account wachtwoord zodat de klant een mail krijgt als hij zijn inloggegevens is vergeten.

Was dit een antwoord op uw vraag?