Alle collecties
Lightspeed
De inhoud van automatische e-mails bewerken
De inhoud van automatische e-mails bewerken
Niels van Vlerken avatar
Geschreven door Niels van Vlerken
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Bewerk de notificaties per e-mail aan klanten door de onderstaande instructies te volgen. Bezoek Notificatie-e-mailoverzicht voor meer informatie.

  1. Klik in het linkermenu van de backoffice op Instellingen.

  2. Onder de kolom Website instellingen klik je op E-mailnotificaties.

  3. Selecteer een automatische e-mail door op de titel ervan te klikken.

  4. Wijzig het onderwerp van de e-mail door de Titel te wijzigen.

  5. Wijzig de tekst van de e-mail door de Inhoud te wijzigen.

  6. Klik op een knop aan de linkerkant van de teksteditor om een code (key) in te voegen. Waar je een code invoert, wordt automatisch informatie ingevoegd.

  7. Klik op Opslaan.

Om je te helpen bij het bewerken van notificatie-e-mails, worden in deze tabel het doel en de trigger van elke notificatie-e-mail beschreven. Ze bevat ook de Keys die moeten worden opgenomen. Als je het artikel weer in de oorspronkelijke staat wilt terugbrengen, bezoek dan de website: Notificatie e-mailsjablonen.

Keys zijn voorbeeldteksten die je kunt gebruiken om aangepaste informatie naar je klanten te sturen. Als je bijvoorbeeld klanten wilt aanspreken met hun voornaam in elke e-mail, kun je [[voornaam]] toevoegen aan het begin van het e-mailsjabloon als opening. Op deze manier zal het systeem bij het verzenden van de e-mail [[voornaam]] vervangen door de voornaam van de klant, gebaseerd op de informatie in de eCom Back Office > Klanten. Klik hier om een tabel te zien met alle beschikbare keys.

E-mail

Beschrijving

Actie

Verplichte sleutels

Account wachtwoord

Stuurt naar het e-mailadres van de klant een link om het wachtwoord opnieuw in te stellen.

Wordt automatisch verstuurd wanneer een klant wachtwoord vergeten selecteert op je eCom-website. Je kunt een klant dezelfde e-mail versturen door de eCom-backoffice te openen en Klanten > de naam van een klant te selecteren, te scrollen naar de onderkant van de pagina en wachtwoord versturen te selecteren.

De sleutels [[email]] en [[reset_link]] worden gebruikt om de gebruikersnaam en een reset link voor het wachtwoord te versturen.

Accountbevestiging

Bevestigt de klant dat deze een account heeft aangemaakt, geeft de klant zijn/haar gebruikersnaam en bedankt de klant voor de registratie.

Wordt automatisch verzonden wanneer een klant een account aanmaakt op je eCom-website. Wordt alleen verstuurd als Registratie is ingeschakeld. Selecteer om dit in te schakelen in je eCom-backoffice Instellingen > Geavanceerd en scroll naar REGISTRATIE. Selecteer in het vervolgkeuzemenu onder Registratie Ingeschakeld.

Gebruik [[email]] om gebruikersnaam weer te geven

Contact bericht bevestiging

Informeert de klant over de ontvangst door Lightspeed eCom van zijn/haar contactverzoek.

Wordt automatisch verzonden wanneer een klant contact opneemt met de eCom-winkel via de website door naar het webadres your-web-address.com/service te gaan, het contactformulier invult en verzenden selecteert.

Factuur onderkant

Voegt inhoud toe aan de voettekst van je facturen. Dit is geen e-mailsjabloon.

Geen e-mailsjabloon.

Klaar om opgehaald te worden

Informeert klanten dat ze naar jouw locatie kunnen komen om hun order op te halen.

De notificatie wordt verzonden als je Markeren als klaar om opgehaald te worden selecteert in een order.

Klant goedgekeurd

Wordt verstuurd na goedkeuring van de registratie van je klant bij je online winkel.

Wordt verstuurd nadat je de registratie van een klant bij je online winkel goedkeurt door de schakelaar op 'aan' te zetten in je eCom-backoffice, Klanten > naam van je klant > Bewerken > onder in afwachting van goedkeuring.

Klant inlichten

Informeert de klant over een bericht dat een gebruiker van eCom-backoffice heeft verstuurd.

Wordt verstuurd wanneer een gebruiker van eCom-backoffice Orders > selecteert de relevante Order-ID > Klant inlichten selecteert, een bericht invoert en klikt op e-mail versturen.

Vereist de sleutel [[message]] wordt vervangen door de tekst van je bericht.

Nieuwsbrief dubbel opt-in

Bevestigt aan de klant dat deze toekomstige nieuwsbriefabonnementen wil ontvangen.

Wordt automatisch verstuurd wanneer klanten zich in eerste instantie aanmelden voor het ontvangen van een nieuwsbrief.

Vereist de sleutel [[confirm_url]] om de aanmelding te bevestigen.

Offerte

Laat de klant weten dat hij/zij een nieuwe offerte heeft. De e-mail bevat de offerte in PDF als bijlage.

Wordt verstuurd wanneer een gebruiker Acties > Offerte versturen > Versturen selecteert.

Order betaald

Laat de klant weten dat je eCom-winkel de betaling van de order heeft ontvangen.

Wordt verstuurd wanneer de order is gemarkeerd als betaald, handmatig dan wel automatisch. Selecteer, om een order handmatig als betaald te markeren,in de eCom-backoffice Orders > een Order-ID, selecteer onder BetalingMarkeren als betaald.
OPMERKING: Selecteer factuur aanmaken als je de knop Markeren als betaald niet ziet.

Selecteer, om te voorkomen dat deze e-mail wordt verstuurd, in je eCom-backoffice Instellingen > Workflow en scroll naar ORDERNOTIFICATIES. Schakel de schakelaar naast Order betaald uit.

Order betaalherinnering

Laat de klant weten dat deze nog onbetaalde orders heeft openstaan.

Wordt verstuurd wanneer er een betalingsherinnering is geconfigureerd om een klant eraan te herinneren dat er orders zijn die nog betaald moeten worden. Ga naar Betaalherinnering sturen naar de klant voor meer informatie.

De sleutels[[orderid]] zijn vereist om de klant te informeren over welke order nog niet is betaald.

Order creditnota

Laat de klant weten dat er een terugbetaling is gedaan. De e-mail bevat de creditfactuur in PDF als bijlage.

Wordt naar klanten verstuurd nadat er een creditfactuur (terugbetaling) is aangemaakt en de schakelaar Klant inlichten is ingeschakeld. Ga voor meer informatie naar Een creditfactuur aanmaken.

Order factuur

Laat een klant weten dat er een nieuwe factuur is aangemaakt voor zijn/haar order.

Wordt verstuurd wanneer je handmatig een factuur aanmaakt in de backoffice, met de schakelaar Klant inlichten ingeschakeld.

Wordt ook verstuurd wanneer je het opnieuw verstuurt naar de klant.
Ga om handmatig facturen te kunnen aanmaken naar je backoffice > Instellingen > Administratie > FACTUREN, stel aanmaken in op handmatig.

Selecteer om te voorkomen dat deze e-mail wordt verstuurd in je eCom-backoffice Instellingen > Workflow en scroll naar ORDERNOTIFICATIES. Schakel de schakelaar naast orderfactuur uit.

Order geannuleerd & creditnota

Laat de klant weten dat zijn/haar order is geannuleerd. De e-mail bevat de creditfactuur in PDF als bijlage.

Wordt verstuurd wanneer je een order in eCom annuleert en het selectievakje Klant inlichten is ingeschakeld.

Selecteer, om te voorkomen dat deze e-mail wordt gestuurd, in je eCom-backoffice Instellingen > Workflow en scroll naar ORDERNOTIFICATIES. Zet de schakelaar naast Order geannuleerd uit.

Order track & trace-code

Geeft de track en trace-code aan de klant waarmee ze het pakket kunnen volgen.

Wordt verstuurd wanneer je de track en trace-code toevoegt aan de verzending met de schakelaar Klant inlichten op 'aan'. Selecteer, om een track en trace-code toe te voegen, in je eCom-backoffice Orders > Verzending. Zoek een verzending en selecteer het Verzend-ID > Voeg de track en trace-code toe en klik op opslaan.

[[orderid]] - [[ttcode]]

Order verzonden

Laat de klant weten wanneer zijn/haar order als voltooid is gemarkeerd.

Wordt verstuurd wanneer een zending is voltooid. Selecteer om een zending te voltooien in de eCom-backoffice Orders > een Order-ID dat klaar is voor verzending > in de sectie Verzending, selecteer Markeren als verzonden.

Orderbevestiging & facturen

Laat de klant weten dat ze het afrekenen bij de eCom-winkel hebben voltooid en een order hebben ingediend.

Standaard is dit de eerste e-mail die Lightspeed eCom naar de klant verstuurt.

Deze e-mail heeft de factuur als bijlage wanneer de instelling in je eCom-backoffice > Instellingen > Administratie > FACTUREN > Aanmaken is ingesteld op Direct of Betaald.

Wordt verstuurd wanneer een klant het afrekenen bij de eCom-website voltooid en op Kopen klikt.

Selecteer, om te voorkomen dat deze e-mail wordt gestuurd, in je eCom-backoffice Instellingen > Workflow en scroll naar ORDERNOTIFICATIES. Zet de schakelaar naast Orderbevestiging uit.

Retourstatus

Laat een klant weten dat de status van de retour is gewijzigd.

Wordt verstuurd wanneer de status van een retour is gewijzigd en wanneer de schakelaar Klant inlichten is ingeschakeld.

Ticket beantwoord

Licht de klant in wanneer je een ticket beantwoordt en informeert de klant naar zijn/haar account te gaan om het bericht te lezen.

Wordt automatisch verzonden wanneer je een ticket beantwoordt in de eCom-backoffice, Klanten > Tickets.

Je klanten kunnen tickets indienen door in te liggen bij hun account op je eCom-website en Mijn tickets te selecteren, klanten kunnen je een vraag stellen door een ticket te versturen.

Sleutels

Sleutel

Omschrijving

Gebruikt bij

[[confirm_url]]

Bevestiging van URL gebruikt door de klant om aanmelding voor nieuwsbrief te bevestigen

Nieuwsbrief double opt-in (verplicht)

[[details]]

Een overzicht van de geplaatste order exclusief order-id.

Orderbevestiging

[[email]]

Gebruikersnaam en e-mailadres van de klant

Wachtwoord account
Klant goedgekeurd
Account bevestigd

[[firstname]]

Voornaam van de klant

Alle e-mails

[[fullname]]

Voor- en achternaam van de klant inclusief tussenvoegsel.

Alle e-mails

[[gender_salutation]]

Meneer of mevrouw, afhangend van het gekozen geslacht bij het afrekenen. OPMERKING: Controleer de instellingen voor deze optie bij Instellingen > Geavanceerd.

Order betaald
Orderfactuur
Order geannuleerd + creditmemo
Offerte
Order betaalherinnering
Klant goedgekeurd

[[grandtotal]]

Totaal van de factuur

Order betaald
Order factuur
Order geannuleerd + creditmemo
Offerte
Order betaalherinnering

[[invoiceid]]

ID-nummer factuur

Order betaald
Orderfactuur
Order geannuleerd + credit order betalingsnotificatie

[[lastname]]

Achternaam van de klant

Alle e-mails

[[message]]

Het bericht dat je hebt ingevoerd in je orderdashboard - Deze sleutel wordt vervangen door de tekst die je schrijf als je de knop Klant inlichten gebruikt om een bericht naar je klanten te versturen. Deze knop verschijnt opnieuw op verschillende locaties zoals rechtsonder in het orderdashboard. Je kunt deze sleutel alleen gebruiken in het e-mailbericht Klant inlichten.

Klant inlichten (verplicht)

[[middlename]]

Tussenvoegsels van een klant (bijv. van der)

Alle e-mails

[[orderid]]

Het bedrag van de order, inclusief verzendkosten

Order betaald

Orderfactuur
Order geannuleerd + creditmemo
Offerte
Order betalingsnotificatie

[[price]]

Prijs van producten waar een retourzending voor is geconfigureerd. Bijvoorbeeld als het gaat om twee producten van $10 per stuk wordt deze sleutel vervangen door “$20”.

Retourstatus

[[products]]

Aantal producten waar een retourzending voor is geconfigureerd. Als een retourzending is geconfigureerd voor twee producten wordt deze sleutel vervangen door “2”.

Retourstatus

[[reason]]

Reden voor retourzending. Het kan een nieuwe zijn of een voorgedefinieerde standaardreden.

Retourstatus

[[shipmentid]]

Verzend-ID

Order verstuurd

[[status]]

De retourstatus die kan bestaan uit diverse statussen, zoals "bezig met verwerken”.

Retourstatus (verplicht)

[[ttcode]]

De track en trace-code die ingevoerd is in de verzending wordt ingevoegd. Ga naar verzendingen bekijken en bewerken voor meer informatie over hoe je een track en trace-code invoert in verzendingen

Order track and trace-code (verplicht)

[[zipcode]]

Postcode van klant

Order verstuurd

Was dit een antwoord op uw vraag?