Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesLightspeed
Overzicht van de e-mail notificaties
Overzicht van de e-mail notificaties
Niels van Vlerken avatar
Geschreven door Niels van Vlerken
Meer dan 2 jaar geleden bijgewerkt

E-mailnotificaties worden verstuurd als gevolg van diverse interacties met je online winkel. Als je klant bijvoorbeeld op een knop voor een vergeten wachtwoord op je website klikt, ontvangt hij een e-mailbericht op basis van de inhoud van de Accountwachtwoord-melding.

U kunt de tekst en toon van de e-mails aanpassen aan het merk van je winkel. Hoewel de meeste notificatie-e-mails belangrijk zijn, kun je zelf beslissen welke notificatie-e-mails naar je klanten worden verzonden. Om te leren:

  • Bewerk notificatie-e-mails, klik hier.

  • Schakel notificatie-e-mails uit, klik hier.

E-mails ontvangen van je eCom store

Wanneer een klant een e-mail ontvangt van je winkel, lijkt het alsof deze wordt verzonden vanuit het Serviceadres dat is ingevoerd in Instellingen >> Bedrijf. Voor meer informatie over het bevestigen of wijzigen van de e-mailadressen van je eCom store, klik hier.

Notificatie e-mailsjablonen

Normaal gesproken heeft Lightspeed eCom al een standaardsjabloon voor elke notificatie-e-mail. De originele notificatie-e-mailsjablonen voor Engels, Nederlands, Frans of Duits vind je hier.

Ordermeldingen na aankoop

Standaard zijn er vier notificatie-e-mails die een klant in de gebruikelijke stroom ontvangt. Een bevestiging van de order, betaling, verzending en vervolgens tracking wordt verzonden. Raadpleeg Facturen uitsluitend verzenden na een succesvolle betaling om uitsluitend de facturerings-, verzendings- en volgingse-mails te verzenden.

Veel betalingsproviders zullen proberen om klanten direct na het klikken van “nu kopen” kosten in rekening te brengen. In deze gevallen is het normaal dat klanten de e-mail met de Orderbevestiging en facturen en de e-mail met Order betaald op bijna hetzelfde moment ontvangen. Alle vier ordergerelateerde e-mailsjablonen dienen belangrijke doelen en worden in de volgende volgorde verzonden:

  1. Orderbevestiging en facturen - Standaard is dit bericht de eerste e-mail die je klant ontvangt. Het Standaard e-mailsjabloon specificeert dat het geen bevestiging van betaling is, maar een bevestiging dat de order is ontvangen en in afwachting is van betaling. Deze e-mail dient deze doeleinden:

    • Hij bezorgt je klant een factuur met de producten die hij/zij wenst te kopen en het gevraagde bedrag voor de order. De factuur is automatisch bijgevoegd, behalve als je automatische facturen voor nieuwe orders hebt voorkomen.

    • Tegelijk met het versturen van deze e-mail naar de klant, wordt de e-mail ook doorgestuurd naar het personeel, als melding dat er een nieuwe order is geplaatst. Lees Nieuwe ordernotificaties configureren om nieuwe ordernotificaties te ontvangen.

  2. Order betaald - Je klant ontvangt deze e-mail, zodra de order als betaald is gemarkeerd. Deze melding is nuttig voor klanten om te weten of zij hebben betaald voor de order.

  3. Order verzonden - Vertelt de klant dat de order compleet is en dat deze onderweg is naar het opgegeven verzendadres.

  4. Ordertrackingnummer - Informeert de klant over het trackingnummer. Alleen verzonden als een trackingnummer voor de zending wordt toegevoegd in Orders > Verzending > Verzendnummer > Trackingnummer.

Was dit een antwoord op uw vraag?