Redirects zijn een belangrijke stap in de migratie van je vorige webplatform naar Lightspeed eCom, maar niet de enige. Het is aan te raden om met een SEO-expert te spreken voor meer informatie.
De Import-tool biedt een snellere methode voor het maken van redirects, in vergelijking met het handmatig invoeren ervan. Je kunt de Import-tool gebruiken om nieuwe redirects te importeren die al in een tabel zijn voorbereid. Je kunt ook de Import-tool gebruiken om de redirects die al in Lightspeed eCom zitten bij te werken.
Voor meer informatie over redirects en het handmatig invoeren ervan klik hier.
Artikelnavigatie
Dit artikel is verdeeld in twee delen:
Instructies - Bevatten stapsgewijze instructies.
Verwijzing - Bevat referentiemateriaal.
Instructies
Het importeren van nieuwe redirects
Een succesvolle import is afhankelijk van de kwaliteit van je data. Daarom draaien de meeste stappen die je moet volgen bij het importeren naar eCom om je werkblad. Voor meer informatie over het belang van een werkblad, klik hier.
Volg deze stappen om nieuwe redirects te importeren:
Je werkblad voorbereiden
Volg deze stappen om je werkblad te maken, de landingspagina's van je vorige platform toe te voegen en deze aan te passen aan de nieuwe pagina's in Lightspeed eCom.
Het is aangeraden om alleen je populaire landingspagina's om te leiden of voor pagina's die hoog scoren in de zoekresultaten. Voor meer informatie over het maken van alleen essentiële redirects klik hier.
Je gegevensbestand importeren
Nu je je gegevensbestand hebt voorbereid en op je computer hebt opgeslagen, kun je het bestand nu uploaden naar eCom via de Import-tool.
Log in op de backoffice van je eCom-winkel en klik op Tools.
Klik op Nieuwe import.
Klik op Computer browsen.
Vind je werkblad en klik op Openen.
Klik op Wat wil je importeren? en selecteer Redirects.
De pagina gaat automatisch verder.
De velden in de sectie SELECTEER VELDEN worden automatisch aan de juiste velden toegewezen zolang de kolomkoppen niet zijn gewijzigd in je werkblad. Als sommige kolommen niet zijn toegewezen, klik dan hier om de juiste overeenkomsten te vinden. Klik in de rechterbovenhoek van het scherm op Doorgaan.
Klik op De import starten. De Import-tool zal de import beginnen te verwerken. U hoeft niet op de pagina te blijven en kunt er later naar terugkomen.
Je wijzigingen verifiëren
Het is noodzakelijk om na te gaan of je bewerkingen succesvol waren na het starten van een import. Na het controleren van de Import-tool op fouten, is het belangrijk om willekeurig een aantal klanten uit je werkblad te testen en te bevestigen of je bewerkingen hebben plaatsgevonden.
Bevestig of er geen fouten zijn opgetreden tijdens het importeren:
Log in op de backoffice van je eCom-winkel en klik op Tools.
Zoek je import op de datum of bestandsnaam en klik op Rapport bekijken naast de status.
Als er fouten zichtbaar zijn, corrigeer je je werkblad en importeer je je bewerkingen opnieuw. Om veelgestelde vragen te zien en je eigen vragen te stellen over fouten, bezoek het Lightspeed Community-artikel hier.
Bevestig of de bewerkingen hebben plaatsgevonden
Open in Google Spreadsheets het werkblad dat je hebt geüpload op Lightspeed eCom.
Selecteer een willekeurige rij en noteer het doel.
In deze instructies noteren we het hardware/kortingen -doel.Log in op de backoffice van je eCom-winkel en selecteer Instellingen.
Klik in de kolom Website-instellingen op Redirects.
Sorteer de tabel op de kolom Target door op de kolomkop Target te klikken.
Zoek de doel-URL. Het is mogelijk dat je de pagina's moet wijzigen, afhankelijk van het aantal Redirects. Vergelijk de Redirect in eCom met je werkblad om ervoor te zorgen dat de door je aangebrachte wijzigingen correct worden weergegeven.
Herhaal stap 1-7 voor een paar klanten totdat je zeker weet dat al je wijzigingen correct zijn geïmporteerd.
Importeren van bewerkingen van redirects
Volg deze stappen om bewerkingen naar redirects te importeren:
Een gegevensback-up maken
Om te beginnen met het bewerken van je redirects en het importeren van wijzigingen maak je een gegevensback-up van de huidige redirect-gegevens die je hebt in Lightspeed eCom. Als je gegevens van een ander platform hebt omgeleid, maak dan een veilige back-up.
In het linkermenu van de backoffice klik je op Tools.
Klik op Exports.
Klik in de rechterbovenhoek op de pagina op Nieuwe export.
Naast Kiezen wat je wilt exporteren, klik op Producten om de vervolgkeuzelijst te bekijken.
Klik op Redirects.
Klik op Export.
Kijk in de kolom Status of de status op AAN HET VERWERKEN staat. Wanneer de status op KLAAR komt te staan, is de verwerking voltooid. Klik op de rechterkant van het scherm op Downloaden.
Zoek een locatie op je computer die gemakkelijk te vinden is en klik op Opslaan.
Je werkblad voorbereiden
Om redirects te bewerken instrueren deze stappen je om een nieuwe tabel te maken die je werkblad wordt.
Je gegevensbestand importeren
Nu je je gegevensbestand hebt voorbereid en op je computer hebt opgeslagen, kun je het bestand nu uploaden naar eCom via de Import-tool.
Log in op de backoffice van je eCom-winkel en klik op Tools.
Klik op Nieuwe import.
Klik op Computer browsen.
Vind je werkblad en klik op Openen.
Klik op Wat wil je importeren? en selecteer Redirects.
De pagina gaat automatisch verder.
De velden in de sectie SELECTEER VELDEN worden automatisch aan de juiste velden toegewezen zolang de kolomkoppen niet zijn gewijzigd in je werkblad. Als sommige kolommen niet zijn toegewezen, klik dan hier om de juiste overeenkomsten te vinden. Klik in de rechterbovenhoek van het scherm op Doorgaan.
Klik op De import starten. De Import-tool zal de import beginnen te verwerken. U hoeft niet op de pagina te blijven en kunt er later naar terugkomen.
Je wijzigingen verifiëren
Het is noodzakelijk om na te gaan of je bewerkingen succesvol waren na het starten van een import. Na het controleren van de Import-tool op fouten, is het belangrijk om willekeurig een aantal klanten uit je werkblad te testen en te bevestigen of je bewerkingen hebben plaatsgevonden.
Bevestig of er geen fouten zijn opgetreden tijdens het importeren:
Log in op de backoffice van je eCom-winkel en klik op Tools.
Zoek je import op de datum of bestandsnaam en klik op Rapport bekijken naast de status.
Als er fouten zichtbaar zijn, corrigeer je je werkblad en importeer je je bewerkingen opnieuw. Om veelgestelde vragen te zien en je eigen vragen te stellen over fouten, bezoek het Lightspeed Community-artikel hier.
Bevestig of de bewerkingen hebben plaatsgevonden
Open in Google Spreadsheets het werkblad dat je hebt geüpload op Lightspeed eCom.
Selecteer een willekeurige rij en noteer het doel.
In deze instructies noteren we het hardware/kortingen -doel.Log in op de backoffice van je eCom-winkel en selecteer Instellingen.
Klik in de kolom Website-instellingen op Redirects.
Sorteer de tabel op de kolom Target door op de kolomkop Target te klikken.
Zoek de doel-URL. Het is mogelijk dat je de pagina's moet wijzigen, afhankelijk van het aantal Redirects. Vergelijk de Redirect in eCom met je werkblad om ervoor te zorgen dat de door je aangebrachte wijzigingen correct worden weergegeven.
Herhaal stap 1-7 voor een paar klanten totdat je zeker weet dat al je wijzigingen correct zijn geïmporteerd.
Verwijzing
Bekijk de volgende informatie om je te helpen bij het importeren van redirects:
Het opbouwen van je tabel met essentiële redirects
Voordat je naar een nieuw platform op hetzelfde domein verhuist, is het niet nodig om een redirect voor al je pagina's aan te maken. Maak in plaats daarvan redirects voor de pagina als het een populaire landingspagina is of een pagina die hoog scoort in de zoekresultaten.
Als je geen redirect maakt, wordt het verkeer naar de homepage van je nieuwe website gelinkt in plaats van naar de beoogde bestemming. Dit kan het percentage van het verkeer dat van je website weg navigeert verhogen, omdat de bestemming niet werd gevonden.
Om te weten welke webpagina's essentieel zijn om om te leiden is het aangeraden om gegevens uit Google Analytics te gebruiken. Je kunt bepalen of een pagina essentieel is als de landingpaginasessies regelmatig in een bepaald tijdsbestek plaatsvinden. Bijvoorbeeld, na het exporteren van een lijst met landingpaginasessies van het afgelopen jaar vind je het volgende:
100 sessies voor je schoenencategorie
10 sessies voor je laarzencategorie
1 sessie voor je hoedencategorie
In dit voorbeeld, afhankelijk van je bedrijf en de tijd die je hebt om redirects aan te maken, is het je eigen beslissing om één, twee of drie redirects te maken voor deze categorieën.