Alle collecties
Lightspeed
Nameservers vervangen door DNS-records
Nameservers vervangen door DNS-records
Niels van Vlerken avatar
Geschreven door Niels van Vlerken
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Dit artikel verwijst alleen naar eCom shops in Europa.

Lightspeed eCom moderniseert zijn infrastructuur om de betrouwbaarheid en schaalbaarheid te verbeteren. Als onderdeel van dit proces ondersteunen we niet langer de verbinding van domeinen via nameservers. In dit artikel wordt uitgelegd hoe je je domeinprovider kunt bijwerken om je eCom shop online te houden.

Vereisten

  1. Plan een tijdstip om de instellingen van je domeinprovider te wijzigen.De beschikbaarheid van je eCom shop kan hinder ondervinden wanneer je de aanpassingen in dit artikel doorvoert. Deze wijzigingen moeten gebeuren in periodes met weinig verkeer.

  2. Ga naar EuroDNS.com en zoek jouw domein. Als jouw domein bijvoorbeeld http://www.jouwdomein.nl is, zoek je: jouwdomein.nl. In de resultaten:

    1. Let op de Registrar. Als er een reseller in de lijst staat, noteer dan de naam, omdat dit jouw huidige domeinprovider is.

    2. Controleer of de nameservers naar webshopapp verwijzen. Dit is het geval wanneer je ns1.webshopapp.com en ns2.webshopapp.com ziet: ga dan verder met de stappen in dit artikel. Als dat niet het geval is, gebruik je waarschijnlijk al DNS-records om je domein te koppelen met Lightspeed eCom. Je hoeft de stappen in dit artikel niet verder te volgen, klik hier om te controleren of het IP-adres van de DNS-records gewijzigd moet worden.

  3. Ga naar de website van je domeinprovider en kijk of je inloggegevens kloppen. Je kan later wijzigingen aanbrengen in je domeinprovider-account.

  4. Klik in je eCom backoffice op Instellingen, klik in de kolom Website-instellingen op Domeinen. Noteer het webshopapp-domein en gebruik dit om in te loggen in backoffice wanneer dit via het standaarddomein niet lukt (dit kan voorkomen terwijl je bezig bent met de wijzigingen). Je kan in je backoffice inloggen via jouw-domein.webshopapp.com/admin.

Instructies

  1. Open de website van je domeinprovider en log in op je account.

  2. Zoek de DNS-instellingen. Deze kunnen worden aangeduid als DNS Beheer of DNS-zonebestanden. Heb je hier (nog) geen toegang toe? Volg dan eerst stap 5 en ga daarna verder met stap 2 t/m 4.

  3. Maak een CNAME-record aan. Er kunnen drie velden zijn die informatie vereisen:

    1. Host/Naam: Voer je subdomein in. Controleer of het overeenkomt met het subdomein dat je in de eCom-backoffice hebt ingevoerd > Instellingen > Domeinen.

      Toont het subdomein van een eCom shop.
    2. Inhoud: Kopieer en plak de Record 1-waarde vanuit Instellingen > Website-instellingen > Domeinen > Je domein koppelen. De punt aan het einde van de waarde is voor sommige domeinproviders niet vereist.

      Markeer het adres dat je moet gebruiken om een CNAME-record te maken.
    3. Time to live (TTL): Time to live (TTL) kan worden aangevraagd, maar het is niet nodig om wijzigingen aan te brengen in dit veld. Laat het als standaardwaarde staan of, als er geen standaardwaarde is opgegeven, selecteer 1 uur of voer 3600 seconden in.

    4. Bewaar je veranderingen. Als je niet kunt opslaan, klik hier voor informatie over het oplossen van problemen.

  4. Maak twee A-records aan:

    1. Host/alias/naam: Type het symbool @ in.

    2. Inhoud: 104.16.8.49

    3. Bewaar je veranderingen. Als je niet kunt opslaan, klik hier voor informatie over het oplossen van problemen.

    4. Herhaal stap 1 en gebruik bij Inhoud: 104.17.156.30

  5. Zoek en bekijk de Nameserver-instellingen van je DNS. Stel deze in op de standaard nameservers van je domeinprovider.

  6. Begin met testen of je eigen domein live is door een privébrowservenster te openen. Afhankelijk van je webbrowser:

    1. Bestand > Nieuw privévenster (Firefox & Safari),

    2. Bestand > Nieuw Incognitovenster (Chrome)

    3. Bestand > Nieuw InPrivate-venster (Internet Explorer & Microsoft Edge)

  7. Bezoek je webshop op je domein.

  8. Als je je Lightspeed eCom shop ziet laden, is je domein gekoppeld. Zo niet, probeer het dan over een uur opnieuw. Als je na 24 uur nog steeds je site niet kunt zien, klik hier voor de details over het oplossen van problemen of neem contact op met Support.

  9. Zodra je domein is gekoppeld, kun je controleren of jouw domein als standaard staat ingesteld in je eCom-backoffice.

    1. Ga in het linkermenu in Backoffice naar Instellingen > Website-instellingen > Domeinen.

    2. Klik op de knop Standaard instellen voor het domein dat je hebt toegevoegd.

  10. Hierna kun je doorgaan met het installeren van een SSL certificaat.

Was dit een antwoord op uw vraag?