Alle collecties
Lightspeed
Het verouderde IP-adres 87.250.130.135 updaten
Het verouderde IP-adres 87.250.130.135 updaten
Niels van Vlerken avatar
Geschreven door Niels van Vlerken
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Raadpleeg dit artikel alleen als je door Lightspeed bent geïnstrueerd om je IP-adres te updaten.

Lightspeed eCom moderniseert zijn infrastructuur om de betrouwbaarheid en schaalbaarheid te verbeteren. Als onderdeel van dit proces ondersteunen we niet langer het IP-adres: 87.250.130.135. In dit artikel wordt uitgelegd hoe je je DNS-records bijwerkt en een CNAME-record maakt.

Plan een tijdstip om de instellingen van je domeinprovider te wijzigen. De bereikbaarheid van je eCom shop kan kort hinder ondervinden wanneer je de aanpassingen in dit artikel doorvoert. Deze wijzigingen moeten gebeuren in periodes met weinig verkeer.

Voordat je begint

Volg deze stappen wanneer je niet zeker bent of je het oude IP-adres gebruikt of wanneer je niet weet bij welke domeinprovider jouw domein staat geregistreerd. Ben je met beiden al bekend? Dan kun je meteen door naar de Instructies!

  1. Ga naar EuroDNS.com om je domeinprovider en de IP-adressen in je DNS te controleren. Zoek je domein op: als jouw domein bijvoorbeeld http://www.jouwdomein.nl is, zoek je: jouwdomein.nl. In de resultaten controleer je het volgende:

    1. Let op de Registrar. Als er een reseller in de lijst staat, noteer dan de naam, omdat dit jouw huidige domeinprovider is.

    2. Controleer of jouw A-records 87.250.130.135 of 87.250.144.181 bevatten. Enkel met deze records dien je verder te gaan met de instructies in dit artikel. Staan er andere A-records? Dan staat alles al goed.

    3. Controleer of je nameservers naar ns1.webshopapp.com of ns2.webshopapp.com verwijzen. Als dat het geval is, moet je deze instelling wijzigen. Voor instructies klik hier.

  2. Ga naar de website van je domeinprovider en kijk of je inloggegevens kloppen. Je kan de wijzigingen later aanbrengen in je domeinprovider-account.

  3. Klik in je eCom backoffice op Instellingen, klik in de kolom Website-instellingen op Domeinen. Noteer het webshopapp-domein en gebruik dit om in te loggen in backoffice wanneer dit via het standaarddomein niet lukt (dit kan voorkomen terwijl je bezig bent met de wijzigingen). Je kan in je backoffice inloggen via jouw-domein.webshopapp.com/admin.

Instructies

Kies hier voor de specifieke instructies voor jouw provider (zoals gevonden in bovenstaande stap 2). Staat jouw provider er niet bij? Volg dan de instructies onder Algemeen.

Algemeen

  1. Open de website van je domeinprovider en login op je account.

  2. Zoek de DNS-instellingen. Deze kunnen worden aangeduid als DNS Beheer of DNS-zonebestanden.

  3. Verwijder het huidige A-record met het IP-adres 87.250.130.135 of 87.250.144.181.

  4. Maak twee nieuwe type A-records aan:

    1. Host/alias/naam: Type het symbool @ in.

    2. Inhoud/IP-adres: 104.16.8.49

    3. Time to live (TTL): Time to live (TTL) kan worden aangevraagd, maar het is niet nodig om wijzigingen aan te brengen in dit veld. Laat het als standaardwaarde staan of, als er geen standaardwaarde is opgegeven, selecteer 1 uur of voer 3600 seconden in.

    4. Herhaal stap 1 en gebruik voor dit record bij Inhoud/IP-adres: 104.17.156.30.

    5. Bewaar je veranderingen. Als je niet kunt opslaan, klik hier voor informatie over het oplossen van problemen.

Kom je er niet uit? Zorg dan dat je Teamviewer hebt geïnstalleerd op je computer en neem telefonisch contact op met Support.

Combell

  1. Ga naar www.combell.com en log in op je account.

  2. Zoek de juiste domeinnaam op het Dashboard en klik op Beheer DNS.

    Beheer_Combell.png
  3. Ga naar A-records.

    A-records.png
  4. Verwijder het huidige A-record met het IP-adres 87.250.130.135 door op het kruisje te klikken.

    Verwijder.png
  5. Maak nieuwe A-records aan door de groene balk in te vullen:

    mceclip1.png
    1. Het veld onder Hostname laat je leeg.

    2. In het veld onder IP-adres vul je in: 104.16.8.49

    3. Klik op Toevoegen.

    4. Maak nog een A-record aan. De Hostname laat je weer leeg, gebruik nu IP-adres: 104.17.156.30 . Klik hierna op Toevoegen.

Kom je er niet uit? Zorg dan dat je Teamviewer hebt geïnstalleerd op je computer en neem telefonisch contact op met Support.

Hostnet

  1. Ga naar www.hostnet.nl en log in op je account.

    mceclip0.png
  2. Klik op Ga naar Mijn Hostnet

    Mijn_Hostnet.png
  3. Ga naar Diensten

    Diensten.png
  4. Kies in het overzicht voor jouw domein.

  5. Ga naar DOMEINNAAM.

    Domein.png
  6. Ga naar DNS wijzigen.

    DNS_wijzigen.png
  7. Verwijder het huidige A-record met Inhoud 87.250.130.135 door op het kruisje te klikken.

    Hostnet_oude_records.png
  8. Klik onderaan op Record toevoegen.

    Hostnet_135_vewijderd.png
  9. Ga als volgt te werk:

    1. Het veld onder Recordnaam laat je zoals het is. Voorbeeld: jouwdomein.nl.

    2. Het Type is standaard A, ook dit laat je staan.

    3. In het veld onder Inhoud vul je in: 104.16.8.49.

    4. Klik nogmaals op Record toevoegen.

    5. De velden onder Recordnaam en Type laat je opnieuw ongewijzigd. Onder Inhoud vul je voor dit record in: 104.17.156.30.

  10. Vergelijk hieronder of beide A-records goed zijn ingevuld en klik op Opslaan om alle wijzigingen door te voeren.

    Hostnet_opslaan.png

Kom je er niet uit? Zorg dan dat je Teamviewer hebt geïnstalleerd op je computer en neem telefonisch contact op met Support.

Mijndomein

  1. Ga naar www.mijndomein.nl en ga naar Mijn Account.

  2. Vul je e-mail en wachtwoord in en klik op Inloggen.

  3. Ga naar de url van je webshop en klik op beheren naast Domeinnaam.

    Mijndomein_Domeinnaam.png
  4. Ga naar DNS instellen.

    Mijndomein_DNS_instellen.png
  5. Verwijder het huidige type A-record met Inhoud 87.250.130.135 door op het kruisje te klikken.

    Mijndomein_oude_records.png
  6. Klik tweemaal op het groene plus-icoontje om twee nieuwe records aan te maken.

    1. Het Type laat je voor beiden op A staan.

    2. Het veld onder Subdomein laat je voor beiden leeg.

    3. Vul onder Inhoud voor het eerste record 104.16.8.49 in.

    4. Vul onder Inhoud voor het tweede record 104.17.156.30 in.

  7. Vergelijk hieronder of beide A-records goed zijn ingevuld en klik op opslaan om alle wijzigingen door te voeren.

    Mijndomein_opslaan.png

Kom je er niet uit? Zorg dan dat je Teamviewer hebt geïnstalleerd op je computer en neem telefonisch contact op met Support.

TransIP

  1. Ga naar www.transip.nl en klik op Controlepaneel.

    TransIP.png
  2. Vul je gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op Inloggen.

  3. Ga naar Domein & Hosting.

    TransIP_domein.png
  4. Klik op het juiste domein in de lijst en scroll aan de rechterkant naar beneden tot je bij DNS bent.

  5. Verwijder het type A-record met waarde 87.250.130.135 door op het kruisje te klikken.

    TransIP_verwijder.png
  6. Gebruik de lege balk om nieuwe records aan te maken:

    1. Vul een @ in bij het veld onder Naam.

    2. In het veld onder Waarde vul je in: 104.16.8.49

    3. Klik op het plusje om nog een record toe te voegen.

    4. Onder Naam vul je opnieuw een @ in. Gebruik nu de Waarde: 104.17.156.30.

  7. Vergelijk hieronder of beide A-records goed zijn ingevuld en klik op Opslaan om alle wijzigingen door te voeren.

    TransIP_-_opslaan.png

Kom je er niet uit? Zorg dan dat je Teamviewer hebt geïnstalleerd op je computer en neem telefonisch contact op met Support.

Yourhosting

  1. Ga naar www.yourhosting.nl en ga naar Inloggen > Mijn Account.

  2. Vul je klantnummer of gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op Inloggen.

  3. Ga links in het menu naar DNS- en redirectbeheer.

  4. Zoek de juiste domeinnaam en klik op Beheer.

    mceclip3.png
  5. Scroll naar beneden en klik op Bewerk DNS.

    Yourhosting_Bewerk_DNS.png
  6. Verwijder het huidige type A-record met Inhoud 87.250.130.135 door op het min-icoontje te klikken.

    Yourhosting_A_record.png
  7. Gebruik de lege regel om een nieuw record toe te voegen.

    1. Kies voor Type A.

    2. Vul in het veld onder Naam een @ in.

    3. Als Waarde vul je 104.16.8.49 in.

    4. Maak een tweede record aan door op het groene plus-icoontje te klikken.

    5. Kies opnieuw voor Type A en vul bij Naam eveneens een @ in.

    6. Voor dit record vul je de waarde 104.17.156.30 in.

  8. Vergelijk hieronder of beide A-records goed zijn ingevuld en klik op DNS opslaan om alle wijzigingen door te voeren.

    Yourhosting_DNS_opslaan.png

Kom je er niet uit? Zorg dan dat je Teamviewer hebt geïnstalleerd op je computer en neem telefonisch contact op met Support.

Controle

  1. Nu kun je testen of je domein live is door een privé browservenster te openen. Afhankelijk van je webbrowser ga je naar:

    1. Bestand > Nieuw privévenster (Firefox & Safari),

    2. Bestand > Nieuw Incognitovenster (Chrome)

    3. Bestand > Nieuw InPrivate-venster (Internet Explorer & Microsoft Edge)

  2. Type je eigen domein in de adresbalk en bezoek je webshop.

  3. Als je je Lightspeed eCom shop ziet laden, is je domein gekoppeld. Zo niet, probeer het dan over een uur opnieuw. Als je na 24 uur nog steeds je site niet kunt zien, klik je hier voor de details over het oplossen van problemen of neem contact op met Support.

  4. Dubbel-check hierna of er een SSL-certificaat geïnstalleerd is op je shop. Een "Not Secure" melding kun je oplossen door je domein te verwijderen uit de Backoffice en opnieuw toe te voegen:

    1. Ga in het linkermenu in backoffice naar Instellingen > Website-instellingen > Domeinen.

    2. Klik op het prullenbak-icoon om je eigen domein te verwijderen.

    3. Kies voor Verwijderen in de pop-up.

    4. Voeg nu je domein opnieuw toe door middel van de knop Domein toevoegen rechtsboven.

    5. Vul je domein in inclusief www. en kies in het keuzeveld achteraan de juiste extensie.
      Voorbeeld:

      mceclip2.png
    6. Klik op Opslaan en kies rechtsboven Terug naar Domeinen.

    7. Klik achter je eigen domein op Stel in als standaard.

    8. Bezoek nogmaals je webshop, nu zal het wel beveiligd zijn met een SSL-certificaat.

Was dit een antwoord op uw vraag?