Door gebruik te maken van een e-mailadres met je eigen domein zal vertrouwen gewekt worden bij je klanten. Verder zullen e-mails vanaf je eigen domein niet snel als spam worden gemarkeerd door het e-mailauthenticatiesysteem genaamd DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance). DMARC is een e-mailvalidatiesysteem dat bepaalt of een e-mail van een betrouwbare bron komt.
DMARC is de reden dat e-mails van sommige providers door Lightspeed verzonden worden als Lightspeed e-mail. Dit zijn de e-mailproviders waar we dat momenteel voor doen:
Yahoo
AOL
Google (alleen googlemail.com)
ProtonMail
RocketMail
OPMERKING: Het is belangrijk te weten dat alleen het van-adres wordt gewijzigd voor de genoemde e-maildiensten. De verzendnaam in alle uitgaande e-mails is altijd de naam van de winkel. Bijvoorbeeld:
Van: Mike’s Surfwinkel <[email protected]>
De meeste shops hebben al een e-mailadres en willen deze vanzelfsprekend blijven gebruiken. De klanten zijn immers bekend met dit adres. Maar als je de e-mail met je domein verbindt heeft dat de volgende voordelen:
Je verbetert het merk van de shop
Je voorkomt dat e-mails geïdentificeerd worden als spam door DMARC
In dit artikel wordt uitgelegd hoe je de domeinnaam van je winkel kunt koppelen aan je bestaande inbox.
Je domein koppelen aan de e-mail van je winkel
Het koppelen van je domein aan je e-mail vereist een e-mailprovider of accounttype die dit type verbinding toestaat. Bijvoorbeeld: met Gmail kun je wel je domein koppelen aan je inbox, maar alleen met een Gsuite zakelijke e-mailservice. Elke provider is anders en we raden aan om de documentatie van je provider door te lezen om te verifiëren dat je het domein kunt koppelen aan hun e-maildienst.
TIP: Zoho.com e-mail levert gratis domeinconnectie en e-maildienst die perfect is voor kleinere bedrijven.
Er zijn 2 stappen nodig om je domein te koppelen aan je e-mail:
Volg de stappen van je e-mailprovider
Stel eCom in om je nieuwe e-mailadres te gebruiken
1. Volg de stappen van je e-mailprovider
Log in bij je e-mailaccount van je e-mailprovider.
Volg de instructies van je e-mailprovider of instructies op het scherm om je domein aan je e-mail te koppelen.
Test de instellingen voor dat je verder gaat naar stap 2. Stuur een e-mail van je nieuwe e-mail en test of het aankomt in de inbox van je webwinkel.
2. Stel eCom in om je nieuwe e-mailadres te gebruiken
Log in bij de Lightspeed eCom Backoffice
Ga naar Instellingen > ALGEMENE INSTELLINGEN > Bedrijf.
Voeg een nieuw Algemeen e-mailadres en Klantenservice-e-mailadres toe.
Algemeen e-mailadres - dit is het e-mailadres waar je vragen vanuit de servicepagina en algemene vragen om informatie naartoe gestuurd worden.
Klantenservice-e-mailadres - dit e-mailadres zal worden gebruikt voor klantcommunicatie. Vanuit dit e-mailadres ontvangen klanten de bevestiging van bestellingen.
TIP: Je kunt verschillende e-mailadressen gebruiken voor klantenservice en algemeen e-mails. Bijvoorbeeld:
orders@yourdomain.com voor Klantenservice-e-mailadres
info@yourdomain.com voor Algemeen e-mailadres