Alle collecties
Lightspeed
1.a. Lightspeed Payments instellen - nieuwe Mollie-account
1.a. Lightspeed Payments instellen - nieuwe Mollie-account
Niels van Vlerken avatar
Geschreven door Niels van Vlerken
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Er zijn twee soorten Lightspeed Payment-services. Dit artikel heeft betrekking op de Lightspeed Payments die beschikbaar zijn in Europa. Klik hier voor informatie over de Lightspeed Payments die beschikbaar zijn in de Verenigde Staten.

Volg de volgende zes stappen om gebruik te kunnen maken van Lightspeed Payments:

1. Registreren voor Lightspeed Payments

  1. Ga naar Instellingen > BETAALINSTELLINGEN > Betaalproviders via het linker menu van de backoffice.

  2. Klik in de Lightspeed Payments banner op Inschrijven.

  3. U wordt doorgestuurd naar een pagina waar u alle gegevens in moet vullen die Mollie van u nodig heeft.

  4. Klik rechts bovenaan het scherm op Inschrijven om uw Lightspeed Payments account te creëren.

    Let op! U betaalt vanaf dit moment maandelijks €5 voor het gebruik van Lightspeed Payments. U ontvangt een e-mail met daarin uw inlognaam en wachtwoord voor uw Mollie account.

2. Lightspeed Payment instellen

Nadat u zich geregistreerd heeft voor Lightspeed Payments, is het van belang dat u betaalmethoden gaat instellen.

  1. Klik op Dashboard om Lightspeed Payments in te stellen.

  2. Er opent een pop-upvenster met de algemene voorwaarden van Mollie. Lees deze goed door. Onderaan de algemene voorwaarden vindt u rechtsonder de knop Ja, ik ga akkoord met de algemene voorwaarden. Klik hierop om ze te accepteren. Hiervoor dient u de pagina eerst in zijn geheel naar beneden te scrollen. Links onderin kunt u de algemene voorwaarden downloaden door op Download als pdf te klikken.

  3. U wordt doorgestuurd in het pop-upvenster naar de instellingenpagina van Lightspeed Payments:

    • Accountinformatie aanvullen - klik op Account om uw gegevens aan te vullen wanneer de gegevens nog niet compleet zijn. U wordt doorgestuurd naar uw accountpagina in de Mollie-omgeving. Let op! Alle gegevens moeten correct ingevuld worden.

    • Websiteprofiel aanmaken - dit scherm is overgenomen vanuit Mollie. Omdat u een Lightspeed webwinkel heeft, wordt dit altijd goedgekeurd en is alles al ingesteld. Mocht er iets wijzigen in uw gegevens, zoals uw e-mailadres en/of telefoonnummer, klik dan rechts op de knop Website profielen. Klik vervolgens naast uw websiteprofiel op Details. Wijzig de gegevens en klik vervolgens op Bewaren en hercontrole aanvragen links onder het formulier. Doe dit alleen indien nodig, omdat Lightspeed Payments hierdoor tijdelijk onbruikbaar kan

      Let op! Op de Detail pagina vindt u naast uw gebruikersgegevens ook een aantal API gegevens. Kom hier alleen aan als hier door Lightspeed of Mollie om wordt gevraagd na persoonlijk contact. Verkeerde wijzigingen kunnen er voor zorgen dat Lightspeed Payments niet meer werkt.

    • Betaalmethodes activeren - ga naar de pagina Betaalmethodes om de betaalmethoden in te stellen die uw wilt aanbieden in uw webwinkel via Lightspeed Payments. Meer informatie kunt u lezen onder de kop Betaalmethodes op deze handleidingpagina.

    • Uitbetaling activeren - deze gegevens hoeft u alleen in te vullen als u gebruikt maakt van bepaalde betaalmethoden zoals creditcards. Voor meer informatie over deze pagina wijs ik u door naar de informatie over Bedrijfsgegevens op deze handleidingpagina.

  4. Betaalmethodes - Op de pagina Betaalmethodes selecteert u de betaalmethoden die u in uw webwinkel wilt aanbieden.

3. Algemene stappen

Deze optie moet geaccepteerd worden. Dit is de algemene betaaldienstenovereenkomst van Mollie. Klik op Direct lezen en accepteren om deze te lezen en te accepteren. U krijgt vervolgens een contract en u kunt gaan beginnen met het instellen van de betaalmethodes.

4. Betaalmethodes instellen

Na het accepteren van de algemene betaaldienstenovereenkomst kunt u betaalmethodes activeren. Iedere betaalmethode heeft een aantal standaard instellingen. Sommige betaalmethodes hebben nog een aantal extra instellingen, deze vindt u onder het kopje Uitzonderingen op deze handleidingpagina.

Let op! Dit scherm is overgenomen vanuit Mollie. Mollie biedt meer betaalmethodes aan dan u kunt instellen bij Lightspeed. U kunt geen gebruik maken van paysafecard en PODIUM Cadeaukaart.

  1. Open de gewenste betaalmethode door op het uitklapmenu-item te klikken, bijvoorbeeld iDEAL.

  2. Het menu klapt uit waardoor de knop Direct lezen en accepteren zichtbaar wordt.

  3. Klik op deze knop om op het Addendum uit te komen. Controleer alle gegevens goed. Op deze pagina zijn ook de tarieven te lezen voor de desbetreffende betaalmethode.

  4. Klik linksonder op de knop Ja, ik heb de overeenkomst gelezen en ga akkoord met voorwaarden. Wilt u toch geen gebruik maken van deze betaalmethode, klik dan rechts naast deze knop op Terug naar betaalmethoden.

  5. Nadat u de overeenkomst heeft geaccepteerd komt u automatisch uit terug op de Betaalmethoden pagina. U kunt de geaccepteerde betaaldienstenovereenkomst teruglezen door te klikken op Geaccepteerde contract bekijken.

  6. Herhaal stap 1 t/m 4 om alle gewenste betaalmethoden toe te voegen.

Bij een aantal betaalmethoden staat in het uitklapmenu de knop Bedrijfsgegevens. Deze pagina is dezelfde pagina als de knop Bedrijfsgegevens boven in het scherm. De betaalmethoden waarbij deze knop aanwezig is in het uitklapmenu, vereisen dat deze pagina ingevuld en geaccepteerd is voordat u de betaalmethoden kunt aanbieden in uw shop. Staat deze knop niet in het uitklapmenu, dan kunt u de betreffende betaalmethode direct aanbieden.

Let op! De Bedrijfsgegevenspagina dient te allen tijde ingevuld te worden, zodat Mollie u kan uitbetalen. Bij sommige betaalmethoden is het van te voren verplicht, bij andere is aan u de keus wanneer u deze pagina aanvult.

Uitzonderingen

Creditcard

  1. Volg de stappen 1 t/m 5 van Betaalmethoden instellen.

  2. Klik op de knop Bedrijfsgegevens om belangrijke documenten te uploaden die nodig zijn voor verificatie. Heeft u dit al bij een van de andere betaalmethoden gedaan, dan kunt u deze stap overslaan. Meer informatie over het invullen van Bedrijfsgegevens kunt u lezen onder de kop Bedrijfsgegevens op deze pagina.

  3. Klik onder creditcard nu op Vraag Creditcard-betaalmethode aan nadat de bedrijfsgegevens zijn ingevuld.

  4. Er verschijnt een drop-downmenu, waarin u het account kunt selecteren voor welke u de creditcard wilt activeren. Uw huidige registratie zal de enige optie zijn. Klik vervolgens rechts op de knop Verder.

  5. U komt uit op het aanvraagformulier waar u een aantal vragen moet invullen. U kunt deze alleen in de juiste volgorde beantwoorden.

  6. Klik als u klaar bent met beantwoorden van alle vragen rechts onderin op de knop Creditcard-betaalmethode aanvragen.

  7. U komt terug op de instellingenpagina voor de betaalmethoden , waar staat aangegeven dat de aanvraag in behandeling in. U zult hierover een e-mail ontvangen.

Paypal

  1. Volg de stappen 1 t/m 5 van Betaalmethoden instellen.

  2. Klik op Volledige instructies om PayPal te koppelen of klik hier om de pdf te openen met instructies geschreven door Mollie. Volg de instructies in deze PDF voor u verder kun gaan met de koppeling.

  3. Voer nadat u de instructies heeft uitgevoerd, uw PayPal e-mailadres (waarmee u geregistreerd staat bij PayPal) in in het invoerveld in het uitklapmenu van Paypal. Klik op Controleren. Als uw een geldig PayPal-account heeft en alle stappen in de PDF uitgevoerd zijn, dan zal uw PayPal-account goedgekeurd worden. Het rode kruisicoon zal automatisch wijzigen in een groen vinkje.

5. Bedrijfsgegevens

De bedrijsinformatie dient te allen tijde ingevuld worden. Deze informatie is nodig om de uitbetaling vanuit Mollie naar uw zakelijke bankrekening te regelen. Bij sommige betaalmethoden is het van te voren verplicht om deze gegevens in te vullen. Doet u dat niet, dan kunt u die betaalmethode niet aanbieden in uw shop. Een voorbeeld hiervan zijn creditcards. Bij andere betaalmethoden, zoals iDEAL, is het aan u de keus wanneer u deze pagina aanvult. U kunt deze betaalmethode al wel aanbieden in uw webwinkel, maar u wordt nog niet uitbetaald door Mollie.

Het controleren en accepteren van de bedrijfsgegevens kan enige tijd duren. Mocht u vragen hebben, neem dan contact op met de klantenservice van Mollie.

Legitimatie vertegenwoordiger

Klik rechts op de knop Uploaden om een kopie van uw paspoort, ID-kaart, rijbewijs of verblijfsdocument. Selecteer in het drop-downmenu welke vorm van legitimatie u heeft geüpload. Klik vervolgens nogmaals op Uploaden

Kamer van Koophandel-uittreksel

Klik rechts op de knop Uploaden om uw Kamer van Koophandel uittreksel te uploaden. Let op! Uw Kamer van Koophandel-uittreksel moet een digitaal gewaarmerkt document zijn en mag niet ouder zijn dan 6 maanden! Andere versies mag Mollie niet accepteren. Heeft u dit uittreksel niet, dan dient u contact op te nemen met de Kamer van Koophandel.

Zakelijke bankrekeningen

De zakelijke bankrekening waarop uw tegoed door Mollie uitbetaald zal worden. U kunt meerdere bankrekeningen toevoegen. Klik op Bankrekeningen om uw bankgegevens te controleren.

  1. Controleer op de pagina waar u eerst uitkomt uw IBAN nummer en klik vervolgens op Bekijk verificatiemethodes.

  2. Vervolgens wordt u gevraagd om een klein bedrag over te maken via iDEAL of Overboeking. Heeft u gekozen voor bankoverschrijving, dan ontvangt u een mail met de infortmatie,

  3. Nadat u dat heeft gedaan kunt u in het hoofdmenu nogmaals op Bankrekening klikken. U komt nu uit op een detailpagina

    • Details - om uw huidig account, de rekeninggegevens die u tijdens registratie heeft ingevuld, te valideren en in gebruik te nemen moet u een bankafschrift toevoegen. Klik rechts naast uw rekening op de knop Details. Er opent een nieuwe pagina, waarin uw gegevens verschijnen zoals u deze eerder tijdens het registratieproces of in uw Mollie-account heeft ingevoerd (indien geverifieerd). Deze kunt u eventueel nog wijzigen. Klik vervolgens rechts onder het formulier op Kopie bankafschrift uploaden. Er opent een nieuw scherm waarin u het bankafschrift kunt uploaden.

    • Rekeningnummer - controleer uw IBAN-rekeningnummer of voeg hier zelf uw IBAN-rekeningnummer toe, mocht dit veld nog leeg zijn.

    • Bestand- klik hier op Bestand kiezen om een bankafschrift te selecteren op de harde schijf van uw computer. Let op! Zowel het rekeningnummer als de tenaamstelling van uw rekening moet duidelijk zichtbaar zijn op uw bankafschrift.

    • Extra bestand (optioneel) - hier kunt u eventueel een tweede bestand toevoegen, bijvoorbeeld een screenshot van internetbankieren.

    • Bankrekening toevoegen - wilt u een extra bankrekeningnummer toevoegen, klik dan links onderin op Bankrekening toevoegen. Als u hier op klikt, komt u uit op een pagina waarin u de gegevens kunt invoeren. Klik nadat u dat heeft gedaan linksonder op Bankrekening aanmaken.

Opgeven Uiteindelijk belanghebbende(n)

Mollie heeft de wettelijke plicht om te achterhalen wie uiteindelijke belangen hebben in uw organisatie. Het gaat hierbij om natuurlijke personen die 25% of meer van de aandelen of het stemrecht in een organisatie bezitten. Klik rechts onderin op de knop Informatie aanleveren voor het invullen van de UBO (Ultimate Beneficial Owner(s)).

U kunt uit op een pagina waarin u een aantal vragen moet beantwoorden met Ja, Nee of Nee, er zijn alleen personen met een aandeel kleiner dan 25%. U moet de ene vraag beantwoorden voor de andere verschijnt, afhangend van uw antwoord op de vragen. Antwoordt u bijvoorbeeld bij de eerste vraag ja, dan verschijnt de tweede vraag. Antwoordt u op de eerste vraag Nee, dan verschijnt er bijvoorbeeld een invulformulier. Zijn er naast u nog andere belanghebbenden, of bent u niet belanghebbende met 25% of meer aandelen, dan dient u daarvan de voornamen, achternamen en geboortedata in te vullen.

Klik ga het invoeren van de juiste antwoorden op Gegevens opslaan links onderin het scherm.

6. Lightspeed Payments activeren

Het enige dat u nu nog hoeft te doen is Lightspeed Payments te activeren.

Was dit een antwoord op uw vraag?