Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesLightspeed
Aan de slag met de verzending
Aan de slag met de verzending
Niels van Vlerken avatar
Geschreven door Niels van Vlerken
Meer dan 2 jaar geleden bijgewerkt

Het creëren van een verzendstrategie die past bij jouw bedrijf is van cruciaal belang. Door de concurrentie met andere eCommerce-winkels hebben klanten zeer hoge verwachtingen van kleine en middelgrote bedrijven en verlangen ze lage kosten en snelle verzendmethoden. Het kan duur zijn om aan deze verwachtingen te voldoen. Naarmate je bedrijf evolueert, zal je verzendstrategie veranderen afhankelijk van de verzendkosten, het ordervolume en de marketing.

eCom-winkels verbonden met retaillocaties

Voor eigenaren die gebruik maken van Lightspeed Retail, zullen nieuw aangemaakte Lightspeed eCom-winkels uitgerust worden met een verzendmethode genaamd Ophaling in de winkel. Ophaling in de winkel stelt klanten in staat om online te kopen en vervolgens in je fysieke winkel de bestellingen op te halen wanneer het hen uitkomt. Om het bereik van je eCom-winkel te vergroten, is het echter aangeraden om verzendmethoden aan te bieden zodat klanten hun bestellingen bij hen thuis kunnen laten bezorgen.

Het creëren van je strategie

Dit artikel zal je helpen bij het opstellen van je eerste verzendstrategie, zodat je aan de verwachtingen van je klanten kunt voldoen en je kosten in de hand kunt houden. Overweeg in grote lijnen de volgende stappen om met de verzendingen te beginnen en gebruik de links om meer informatie te vinden.

  1. Maak een schatting van je verzendbehoeften en observeer. Maak een schatting van de toekomst van je eCom-winkel:

    • Gemiddelde ordergrootte.

    • Frequentie van de orders.

    • De geografische locaties waarnaar je je orders gaat verzenden.

    • Wat je klanten verwachten van de verzending.

  2. Ontdek hoeveel het zal kosten om je gemiddelde ordergrootte in jouw regio te verzenden en houd ook rekening met de kosten van het verpakkingsmateriaal.

  3. Gebaseerd op jouw schattingen, waarnemingen en onderzoek

  4. Gebruik vervolgens deze artikelen om je verzendmethoden in eCom in te stellen.

Informeer bij de verschillende pakketverzenders

Er zijn veel verschillende pakketverzenders in de wereld en hun beschikbaarheid is afhankelijk van je regio. Neem contact op met de verschillende pakketverzenders om te weten te komen wat hun tarieven zijn. Hieronder vind je een aantal populaire pakketverzenders per continent.

Europa

Noord-Amerika

Oceanië

Veel integraties en apps die beschikbaar zijn via Lightspeed maken verbinding met meer dan één pakketverzender. Dit gebeurt meestal via een derde. Deze derde kan soms betere tarieven bieden dan wanneer je rechtstreeks met een pakketverzender onderhandelt. Houd hiermee rekening bij het opvragen van de verzendkosten. Ontdek het prijsverschil door contact op te nemen met een externe integratie of app zoals EasyPost, ShipStation of MyParcel, afhankelijk van je locatie. Voor meer informatie over de integraties en apps die in jouw regio beschikbaar zijn klik je hier.

Het zoeken naar van verpakkingsmateriaal

Wanneer je een order ontvangt en je klaar bent om het naar je klanten te verzenden, moet het verpakt worden. Het is belangrijk om de details van deze stap niet over het hoofd te zien, want het is een belangrijke stap. Dit is de eerste keer dat je klant in fysiek contact komt met je producten, dus is het een perfect moment om het merk van je winkel te laten zien. Ook kan het vinden van de juiste grootte van de verpakking de verzendkosten verlagen. Bubbelenveloppen kunnen een betere optie zijn dan doosjes, omdat het gewicht van de verpakking wordt verminderd.

Ook je pakketverzender kan meer informatie geven over het verkrijgen van het noodzakelijke verpakkingsmateriaal en het is mogelijk dat hij ook verpakking aanbiedt. De volgende lijst bevat een aantal bronnen voor pakketdozen in standaardformaat en in aangepast formaat. Doe vooral ook zelf onderzoek om de beste optie in jouw omgeving te vinden.

Standaardpakketdozen

Aangepaste/unieke pakketdozen

Beslis hoe je de verzendtarieven aanbiedt

Je klanten moeten bij de checkout verschillende verzendingsmogelijkheden krijgen, zodat ze voor hun order kunnen betalen.

In de volgende tabel wordt er een overzicht gegeven van vier verzendstrategieën die je kunt kiezen om te implementeren. Gebruik de tabel om te beslissen welke strategie bij jou past. Klik vervolgens op de titel van elke verzendstrategie om volledige instructies te vinden voor de instelling ervan.

Voor een vergelijking tussen Handmatige en Geïntegreerde verzendmethoden klik hier.

Handmatige verzendmethode

Integratie of app

Problemen bij de instelling

Laag

Laag

Hoog

Medium

Kosten

Hoog

Medium

Laag

Medium

Aantal orders

Laag

Laag

Medium

Hoog

Behoeften

Promoties

Eenvoud

Complexe verzending

Geautomatiseerde tarieven/etiketten/trackingnummers

Kan gratis verzending toevoegen aan het totaal van het winkelwagentje

Ja

Ja

Nee

Kosten gedekt door

Bedrijf

Bedrijf & klant

Klant

Klant

Productinstelling

Geen

Geen

Gewicht toevoegen in elke productvariant

Gewicht toevoegen in elke productvariant

Handmatige vs. geïntegreerde verzendmethoden

In Lightspeed eCom zijn er twee manieren om de verzendtarieven weer te geven: met behulp van handmatige verzendmethoden of met een integratie/app. Beide methoden geven de tarieven weer bij de checkout en ze verschillen per methode:

Was dit een antwoord op uw vraag?