Google Shopping is eigenlijk het best te omschrijven als een betaalde vergelijkingssite. Google Shopping toont haar resultaten in een eigen sectie van de Google zoekmachine, maar daarnaast ook in de organische, niet-betaalde, zoekresultaten. Omdat er ook afbeeldingen van uw producten worden getoond vallen deze resultaten goed op.
Lightspeed biedt de mogelijkheid om uw producten in Google Shopping te plaatsen. Dit gaat via een Google Product Feed te vinden onder Instellingen > WEBSITE-INSTELLINGEN > Feeds > GoogleBase instellen.
In dit artikel wordt er informatie gegeven over voorwaarden, hoe je een Google-categorie kunt toevoegen, meer informatie en veelgestelde vragen.
Belangrijk: bepaalde producten vereisen attributen in Brazilië, Frankrijk, Duitsland, Japan, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten die niet zijn opgenomen in de standaard GoogleBase-feed. Bijvoorbeeld, grootte, kleur, geslacht en leeftijdsgroep zijn verplichte attributen voor alle kledingproducten en sommige speelgoedartikelen die beoogd zijn voor deze landen.
Aangepaste feeds die de ontbrekende attributen bevatten kunnen worden aangemaakt. Aangepaste feeds vereisen vaak de hulp van een externe ontwikkelaar en een aanzienlijke hoeveelheid tijd.
Eigenaren uit deze landen kunnen:
Voorwaarden
Voordat je Google Shopping gaat gebruiken, moet je het volgende doen:
Maak een Google Shopping-campagne aan in Google AdWords. Google Shopping werkt op een pay-per-click-basis, je betaalt alleen als iemand op je advertentie klikt en naar je online winkel wordt gebracht. Als je advertenties met productoverzichten wilt maken, heb je een AdWords- en Merchant Center-account nodig.
Zorg ervoor dat je productvarianten deze gegevens bevatten. Voor meer informatie over het bewerken van productvarianten klik hier.
Merken
Artikelcode of EAN/UPC
Een Google Search Console-account hebben en bevestigen dat je de eigenaar bent met behulp van een van de alternatieve methoden. Voor meer informatie over het configureren van de Google Search Console, klik hier
Een Google-categorie toevoegen aan een product
Klik in de eCom-backoffice op Producten.
Selecteer het product dat je wilt toevoegen aan een Google-categorie.
Naast Resultaatweergave van de zoekmachine klik op Bewerken.
Voer de Google-categorie-ID of het volledige pad in het veld met het label Google-categorie in.
Meer informatie
Voor meer informatie over Google Shopping, bezoek de Google Shopping-ondersteuningspagina, hier.