The Perfect Search heeft natuurlijk veel input nodig vanuit jou en jouw gebruikers, daarom zijn de geavanceerde hier!
Bij de geavanceerde instellingen kan je namelijk al jouw aangepaste zoektermen, synoniemen en zelfs quick links instellen! We gaan natuurlijk alle instellingen langs! ๐
๐ Aangepaste zoektermen
Aangepaste zoektermen zijn wat anders dan de synoniemen, je kan hier namelijk zelf zoektermen invullen en producten koppelen! Handig als je weet welke zoektermen vaak gebruikt worden en bijvoorbeeld verkeerde of helemaal geen producten inlaad. Activeer de aangepaste zoektermen door het checkje actief te zetten.
โ
Heb je dat gedaan? Nice! Vervolgens klik je op 'Aan de slag'
Je komt na het klikken op 'aan de slag' op de geavanceerde zoektermen pagina, hier heb je het overzicht van al jouw aangepaste zoektermen en kan jij deze aanpassen.
Klik op 'regel toevoegen' om een nieuwe aangepaste zoekterm toe te voegen.
Nadat je hebt geklikt op 'regel toevoegen' zal deze popup openen.
Onder de optie 'Gerichte zoekopdracht' vul jij jouw zoekopdracht in, bijvoorbeeld 'Gaming laptop'.
Vervolgens kan je jouw producten invoegen en eventueel uitsluiten (mocht de term in een product voorkomen die hier geen connectie mee heeft). Zo kan de klant alle juiste laptops vinden die geschikt zijn voor gaming, ipv te zoeken naar de producten, zelf de specificaties nalezen en nadenken of het product wel geschikt is voor gaming, tevens worden alle laptops getoond die gekoppeld zijn, dus de klant hoeft niet op een merk en typenummer te zoeken!
โ
Je kan deze stappen dus ook volgen voor de Categorieรซn, Pagina's, FAQ's en Blogs! Zo kun je de gehele zoekopdracht dus aanpassen naar jouw wens! ๐
โ
โTip: Houd dus in de gaten bij het 'Analytics' kopje welke zoektermen geen resultaten krijgen, zo kan jij deze zoekresultaten dus toch laten zien!
๐ Synoniemen
Synoniemen, oh wat worden die gemist in de standaard zoekfunctie van Lightspeed. Gelukkig kan The Perfect Search dit wel! Via de synoniemen instellingen kan je de synoniemen van zoektermen aanmaken! Handig als je weet welke zoektermen vaak verkeerd gespeld worden en bijvoorbeeld verkeerde of helemaal geen producten inlaad. Activeer de synoniemen door het checkje actief te zetten.
Heb je dat gedaan? Nice! Vervolgens klik je op 'Aan de slag'
Je komt na het klikken op 'aan de slag' op de synoniemen pagina, hier heb je het overzicht van al jouw synoniemen en kan jij deze aanpassen.
Klik op 'Synoniem toevoegen' om een nieuwe aangepaste zoekterm toe te voegen.
Nadat je hebt geklikt op 'Synoniem toevoegen' zal deze popup openen. Hier hebben we meteen te maken met 2 opties, het is belangrijk om te kiezen, welke optie past het beste voor jouw synoniem?
๐ Synoniemen set
Synoniemen sets zijn zoekwoorden/synoniemen die allemaal dezelfde resultaten mogen tonen.
Als voorbeeld: De klant zoekt op de term 'PC'
. Hiervoor mogen dan de woorden 'Computer en Desktop'
dezelfde resultaten tonen. Echter als de klant dan zoekt op bijvoorbeeld 'Desktop'
, dan worden de resultaten van 'PC'
en 'Computer'
ook getoond!
๐ Unieke synoniemen
Unieke synoniemen zijn handig om klanten te sturen naar bepaalde producten. Deze werkt dus niet 'backwards' zoals ze dat zo mooi zeggen!
Als voorbeeld: De klant zoekt op de term 'Tablet'
, dan kan word ingesteld dat de zoekresultaten 'iPad'
, 'Samsung tablet'
, 'Xiaomi tablet'
, etc inlaad.
Echter, zoekt de klant op 'Samsung tablet'
, dan zal hij geen zoekresultaten weergeven voor 'iPad'
, 'Xiaomi tablet'
en 'tablet'
๐ Quick links
Quick links zijn handig om de klant direct naar bepaalde pagina's te leiden, zo kan de klant makkelijk en snel naar bijvoorbeeld service pagina's gaan als hij bijvoorbeeld de informatie over het retourbeleid zoekt.
Activeer de Quick links door het checkje actief te zetten.
โ
Heb je dat gedaan? Nice! Vervolgens klik je op 'Aan de slag'
Je komt na het klikken op 'aan de slag' op de quick links pagina, hier heb je het overzicht van al jouw quick links en kan jij deze aanpassen.
Klik op 'Redirect toevoegen' om een nieuwe quick link toe te voegen.
Nadat je hebt geklikt op 'Redirect toevoegen' zal deze popup openen. Hier kunnen we meteen jouw quick link invullen!
โ
๐ Zoekterm:
Vul hier de zoekterm in waarbij de quick link zichtbaar moet worden, bijvoorbeeld 'Retour'.
โ
โ๐ Titel:
Vul hier de titel in van de quick link, bijvoorbeeld 'Retourbeleid'
โ
โ๐ URL:
Vul hier de URL in van jouw pagina waar de quick link naartoe moet linken.
Alles ingesteld? Klik dan op 'Redirect aanmaken'
Het resultaat is als volgt:
๐ Regels
Regels zijn ontzettend handig als je wilt dat bepaalde categorieรซn of producten uitgesloten worden van de search, of juist naar voren komen bij een bepaalde zoekterm.
Dit kan je beheren middels het 'Als dit, dan dat' principe.
Activeer de Regels door het checkje actief te zetten.
โ
Heb je dat gedaan? Klik vervolgens dan op 'Aan de slag'.
Je komt na het klikken op 'aan de slag' op de regels pagina, hier heb je het overzicht van al jouw regels die je hebt aangemaakt en kan jij deze aanpassen.
Klik op 'Regel toevoegen' om een nieuwe regel toe te voegen.
Nadat je hebt geklikt op 'Regel toevoegen' zal deze popup openen. Hier kunnen we meteen jouw regels invullen!
โ
Je kan regels toevoegen die effect hebben op producten, categorieรซn, pagina's blogs en FAQ's. In het voorbeeld maken we gebruik van de producten.
โ
Stel, wij hebben maatwerk op onze website staan voor producten die niet naar voren mogen komen, maar wel online moeten staan ivm onze vindbaarheid. Hiervoor heb ik bij mijn producten in product data 01
de term verborgen
ingevuld. De regel maak ik dan als volgt aan:
Op deze manier komen de producten met verborgen
in de product data 01
niet naar voren.
๐ Sorteren op populariteit
Geautomatiseerde ranking op populariteit van producten. Ieder product krijgt een score op basis van views & sales. Hoe meer bekeken en verkocht, hoe hoger een product gerankt wordt.
Activeer deze optie dus om automatisch de populaire producten te laten 'ranken'
โ
โ